Nyheter

Toppene til FK-konferansen

Terje Riis-Johansen kommer. Det samme gjør Svein E. Skorstad, Sverre Leiro, Knut Faremo, Axel Krogvig og Lise Bergan. På årets FK-konferanse får du høre mer om hvordan de blant annet ser for seg fremtiden for norsk dagligvarebransje. Handelsbladet FK og MMI presenterer i tillegg en fersk undersøkelse om hva E. coli og fugleinfluensa har betydd for handelen og industrien.

Publisert Sist oppdatert

Norsk dagligvarebransje har vært gjennom mange prøvelser det siste året. E.coli, fugleinfluensa, nye trender som sunnhet og helse samt fusjoner og brutt samarbeid er bare en del av det nye trusselbildet til den trygge, norske dagligvarebransjen.

På årets FK-konferanse i Oslo 7. september vil en rekke bransjepersonligheter gi et innblikk i hvordan de ser på fremtiden for norsk dagligvarebransje.

NG OG COOP

Landbruks- og matminister Terje Riis Johansen åpner konferansen med å klargjøre hva WTO i praksis vil bety for norsk næringsmiddelindustri og norske dagligvarebutikker.

At norsk dagligvarebransje blir stadig mer internasjonal, er det ingen tvil om. Samtidig er det få av de store internasjonale aktørene som ser på det nordiske markedet som spesielt interessant.

Carrefour har foreløpig gitt opp. Med tilbaketrekking fra Tyskland er det lite trolig at Wal-Mart gjør noen stunt på det nordiske markedet med det første, og Tesco har selv signalisert at det norske markedet er altfor vanskelig fordi det krever samarbeid med eksisterende aktører. Knut Faremo, som ble tildelt Æreslegionen blant annet for arbeidet for å få til avtalen mellom Carrefour og NorgesGruppen, vil prøve å gi et svar på hvorfor det synes å være så vanskelig for handelshusene å samarbeide på tvers av grensene. Selv har Faremo nå ansvaret for partnerjakten i Dagrofa.

Sverre Leiro skal på sin side fortelle hva NorgesGruppen ønsker av en internasjonal partner, mens konsernsjefen i Coop Norden, Svein E. Skorstad, vil fortelle om utfordringene med å samarbeide nordisk, og forsøke å gi et svar på om konsernet har klart å stå imot truslene utenfra, som var et av målene med å samle selskapet.

KRAFT OG COLA

Lise Bergan i Kraft Foods, som er leder i Næringsmiddelbedriftenes Landsforening, vil se på globaliseringen med produsentens øyne. Er det plass til små, norske bedrifter i det globale markedet? Samtidig kommer en av verdens største dagligvareleverandører, Coca-Cola, for å snakke om utfordringene knyttet til den raskt voksende fedmebølgen. Europeisk kommunikasjonsdirektør Joan Prats vil gi et innblikk i hvordan selskapet kommer seg gjennom den typen utfordringer med salg og image i behold.

Salg og image har vært på agendaen også hos Gilde og Prior i året som har gått. Det skal Axel Krogvig, som er utpekt til å bli konsernsjef i Nortura hvis fusjonen blir godkjent, snakke nærmere om.

Ferske tall MMI har for øvrig laget en helt ny og fersk undersøkelse for FK-konferansen, der status for norsk mat i forbrukernes bevissthet er kartlagt. Redaktør Georg Mathisen presenterer. Som vanlig skal også Årets Kjøpmann på scenen under FK-konferansen for å fortelle litt om hva som ligger bak suksessen. Mehmet Tekinøz fra Meny Bogstadveien intervjues av Terje Svabø. Dessuten skal Dagligvareprisen deles ut for 12. gang.

Tid for underholdning er det alltid på årets bransjekonferanse. Dagen starter med musikk fra Espen Rud Trio, når høydepunktet med standupkomiker Jonas Rønning, og avsluttes med bransjetreff med spekemat, øl og mineralvann.

Powered by Labrador CMS