Nyheter

Toppkremmer på toppmøte

SLEPENDEN I ASKER: Norges beste kremmer reiser på en av verdens store bransjesamlinger. L'Oréal inviterer på Cies-kongress i München - og kanskje en EM-kamp i fotball samtidig.

Publisert Sist oppdatert

Alle toppene fra internasjonal dagligvarebransje, og Årets kjøpmann fra Norge. Cies World Food Business Summit i juni hvert år samler de absolutte toppene i verdens dagligvarehandel og matindustri.

- Her kommer det sentrale personer fra alle de store selskapene i hele verden, konstaterer Jo Henning Espevalen i L'Oréal. Han vil gjerne ta med seg Årets kjøpmann på en tur med solid faglig innhold.

SAMFUNNSANSVAR

- Det skjer mye spennende og inspirerende rent faglig. Mange sterke presentasjoner og mye flott å se i butikk, forteller Espevalen.

L'Oréal er alltid en av hovedaktørene under Cies-kongressen, og inviterer tradisjonelt alle deltagerne til gallakveld på fredagen som avslutter den tre dager lange konferansen. Gallamiddagen pleier å være en opplevelse som preger korridorpraten under konferansen. Hvert år er det nemlig en godt bevart overraskelse hvor middagen arrangeres og hvem som underholder, og hvert år har L'Oréal funnet frem til svært spesielle steder og en spektakulær ramme, sammen med verdenskjente artister som underholdere.

Tema på årets kongress er bransjens samfunnsansvar og spørsmålet om en bærekraftig utvikling. Toppene i de største handels- og industrikonsernene i dagligvarebransjen globalt står på talerstolen, i tillegg til at kongressen tradisjonelt får med seg noen av de fremste på en paneldebatt om utviklingen.

BUTIKKBESØK OG FOTBALL

Deltagerne åpner kongressen med en guidet butikkrunde i noen av de beste og mest spennende butikkene i kongressbyen. München har mye å by på - fra sterke Aldi- og Lidl-butikker via Remas tyske partner Edeka og rfid-foregangsmennene i Metro og til den høyteknologiske fremtidsbutikken til hypermarkedkjeden Hit. Programmet er ikke klart i detalj, men ikke minst på lavpris og teknologi er det verdifulle impulser å hente for norske kremmere.

I forkant av kongressen prøver L'Oréal å få med seg Årets kjøpmann på fotballkamp. EM i Østerrike og Sveits foregår i den samme perioden. Kampen er ikke bekreftet ennå, men det er da også et punkt på programmet som kan endres om vinneren ikke skulle være spesielt fotballinteressert. - Må det erstattes av noe annet, lover vi at det blir noe bra, sier Jo Henning Espevalen.

Juryen i Årets kjøpmann er også klar. I år er det Santa Maria-sjef Ingunn Haugen Hegdal, TV2s matguru Wenche Andersen og adm. direktør Ståle Økland i Domene Fem som utgjør juryen som skal finne frem til Norges beste butikkleder.

Powered by Labrador CMS