Nyheter

Transport av avfall bedre enn sitt rykte

51 prosent tror at transport av brukt emballasje har stor negativ innvirking på det totale miljøregnskapet. Sannheten er at den har liten betydning, melder Grønt Punkt.

Publisert Sist oppdatert

En MMI-undersøkelse gjort for Grønt Punkt viser at 51 prosent tror transport av brukt emballasje har stor negativ innvirking på det totale miljøregnskapet. Dette til tross for at forskning viser at transporten har liten betydning på gevinsten ved gjenvinning. Denne feiloppfatningen ønsker Grønt Punkt å gjøre noe med.

– Det at transporten av brukt emballasje gjør at «vinninga går opp i spinninga» miljømessig, er en av de tyngste mytene knyttet til gjenvinning. Sannheten er at frakten utgjør en svært liten del av miljøregnskapet. I tillegg er vi svært opptatt av å stille krav til våre transportører for å vi sikre mest mulig miljøvennlig returtransport sier Svein Erik Rødvik, leder for innsamling og gjenvinning i Grønt Punkt i en pressemelding.

Fordi brukt emballasje som vare ikke er sensitiv på nøyaktig frakttidspunkt, er det lett å tilrettelegge for en miljøvennlig transport. Alle transporter Bring gjør av brukt emballasje til utlandet, går med returstrømmer fra import til Norge, som ellers ville gått tomme tilbake.

Østfoldforskning har gjennom flere forskningsprosjekter sett på belastningen av transport, målt mot gevinsten ved gjenvinning, ved bruk av livsløpsanalyser (LCA). – Det viktigste funnet fra våre analyser, er at de fleste typer avfall kan transporteres langt, uten at det har særlig stor innvirkning på miljøregnskapet, forutsatt at avfallet blir utnyttet på en god måte. Det betyr ikke at transport er uviktig, men at hele avfallets verdikjede må vurderes for å få frem både hvilke miljøbelastninger og – gevinster som oppnås ved å frakte avfallet til et anlegg som får maksimalt ut av råvarene, sier forsker Hanne Lerche Raadal i Østfoldforskning. Hun synes det er litt merkelig at det ofte blir lagt så stor vekt på transport når det gjelder gjenvinning, sammenlignet med andre aktiviteter.

– Det er et paradoks at det i så liten grad fokuseres på transportbelastninger når det gjelder produkter og varer som vi omgir oss med daglig, mens straks en vare blir til avfall får transport mye oppmerksomhet, sier Raadal.

Powered by Labrador CMS