Nyheter

Tre år i vei-skvis

LEANGEN, TRONDHEIM: Egil Morten Strand forbereder seg på tre tøffe år med kaos, færre kunder og mindre penger i kassen. Langvarig veiarbeid vil få store konsekvenser for Yx-stasjonen.

Publisert Sist oppdatert

- Det blir tre spennende år, for å si det forsiktig. Både jeg og Reitan Servicehandel kommer til å blø skikkelig, sier Egil Morten Strand til Handelsbladet FK.

I 20 år har Egil Morten Strand drevet bensinstasjonen på Leangen. Yx-stasjonen ligger langs innfartsåren til Trondheim, og det har vært god butikk. I fjor solgte han 2,5 millioner liter drivstoff, og stasjonsbutikken hadde en bruttoomsetning på 13,5 millioner kroner. Men nå blir det langt mindre, kan han fastslå når han blar i mappen med tegninger over det store veiprosjektet. Det vil presse omsetningen de tre neste årene, for da skal det jobbes 35 meter ned i bakken på det som i dag er hovedveien for kundene.

Arbeidet starter høsten 2008, og først i 2011 blir det normale tilstander igjen. Veiprosjektet vil berøre mange bedrifter som er avhengige av logistikken i trafikken. Blant disse er grossistanlegget til Ica, som betjener butikkene i Midt-Norge.

TRIVES I KRIGEN

Når alt blir ferdig, blir det tunnel og en fire felts vei inn mot byen. Egil Morten Strand får en avkjørsel til stasjonsområdet for bilister som skal inn til byen, men han mister kundene som skal ut av byen. Stasjonen mister også litt av dagens areal.

- Jeg trives i krigen, da er jeg på mitt beste. Så det blir tre tøffe år, og håpet mitt er at Reitan tenker litt langsiktig og senker leienivået mens det står på som verst. For dette blir en utfordring. Men det kan jo bli noen muligheter under byggeperioden, også. Anleggsfolkene skal jo ha mat, og det selger jeg jo, sier Strand til Handelsbladet FK.

- Du har ambisjoner om vekst når alt er over?

- Vil du vite målet mitt for 2012, et år etter at det nye veianlegget er åpnet? Da skal vi selge 3,5 millioner liter med drivstoff og ha en butikkomsetning på brutto 20 millioner kroner.

MATPAKKEMESTER

Lenge før kaffeavtaler og fersk mat inntok bensinstasjonene, var Egil Morten Strand en ivrig talsmann for at det skulle satses på mer enn bensin.

- Det er ikke så mange som selger like mange matpakker. I fjor solgte vi 40 000 matpakker. 40 000 matpakker! At vi er så stor på mat, kan jeg takke kona mi for. Det er hun som setter standarden, og der kan jeg love at det ikke er noe tilfeldig, sier Egil Morten Strand og smiler til kona. For bak disken er Tove Strand igang med matpakkene, samt baguetter og andre ting som står på menyen.

- Jeg vil helst bli kalt stasjonsmester, det er jo det vi er. Bensinstasjoner er jo det nærmeste man kommer et 1881-nummer langs veien. En ting er at vi selger både bensin, dagligvarer og mat, men vi er jo også en opplysningssentral for bilister. Har du lagt merke til når noen skal forklare deg veien, så refererer de gjerne til en stasjon. Første vei til venstre etter bensinstasjonen. Det er slike ting vi må ta vare på, for det gir salg, sier stasjonsmesteren.

AVTALEN UTLØPER

Egil Morten Strand har flere utfordringer i vente. Kontrakten med Reitan går nemlig ut 31. desember 2008, og han vet ennå ikke om den blir fornyet. Samtidig er det klart at Yx-stasjonen på Leangen skal bli til Shell, og da med 7-Eleven som stasjonsbutikk. Det skjer etter at det nye veianlegget er ferdig

- Stasjonen satser stort på kaffeavtalen og matpakker. Vil det overleve i 7-Eleven?

- Det er det store spørsmålet. 7-Eleven tjener jo godt på kaffesalget sitt, så der har vi en utfordring. Jeg tror på 7-Eleven på stasjonene, men mitt klare råd er; rør ikke kaffeavtalen, matpakkene og baguetten. Det gir mersalg, det.

Powered by Labrador CMS