Nyheter

Trekker med bleier

BRØNNØYSUND: Barna bestemmer når mor handler dagligvarer, og ingen handler mer enn kvinner med barn. Det dreier seg om hundrelapper hver uke. - Bleierabatten trekker dem hit, mener Mega-sjef Knut Bjarne Simonsen i Brønnøysund.

Publisert Sist oppdatert

Når han har kampanje, renner det ut flere paller med bleier. Butikken er en av de største i regionen på bleier, uansett kjede - bortsett fra Obs-ene i Trondheim er det ikke mange nord for Dovre som kommer foran Coop Mega Brønnøysund. Butikksjefen vil gjerne sikre seg barnefamiliene som kunder. Han vet at der er det penger å hente.

BLEIERABATT

- Vi selger veldig mye bleier og barnemat. Coop er veldig bra der på grunn av bleierabatten, mener Knut Bjarne Simonsen. For noen måneder siden hadde han medlemskveld i butikken, og kjørte ut bleiene med 20-30 kroner ekstra avslag. - Vi solgte flere paller, og kundene var veldig fornøyde, sier han.

Simonsen innrømmer at det er dårlig med brutto på disse produktene. - Bleier og barnemat er ikke det vi tjener penger på. Men det er viktig for å trekke kundene hit. Da kjøper de andre ting, også, sier han.

Dessuten legger han vekt på å ikke gjemme bort kampanjeproduktene, og på å sørge for at han faktisk har igjen varer når kunden kommer: - Finner de ikke det de skal ha, blir de forbanna.

Når de får produktene sine til gode priser, derimot, virker det godt. - Resultatet er fornøyde kunder. Det er jo det vi ønsker, fastslår Simonsen.

VIP-PARKERING

Nå satser han på nye tiltak for å trekke barnefamiliene. I vår skal han få malt opp egen parkeringsplass for familier med barnevogn - det kan være tungt nok å ha med de minste på handletur, om man ikke skal slite med å finne parkering, også. Og han planlegger å skaffe seg flere handlevogner med barnesete, og handlevogner med bil-design for å gjøre dem litt morsommere å sitte i.

Knut Bjarne Simonsen er ikke i tvil om at familier med barn er en viktig kundegruppe å ha i butikken. Statistikken gir ham rett. Ingen har større handlekurv enn familier med mindreårige barn, viser tall som Synovate MMI har innhentet for SCA.

1 433 KRONER I UKEN

Fire av ti kvinner med bleiebarn bruker over 1 500 kroner i uken på dagligvarer. I husstander med junior-barn (fire til sju år) bruker halvparten av kvinnene mer enn 1 500 kroner i uken.

Kvinner med barn under sju år bruker nesten 300 kroner mer på dagligvarer i løpet av en vanlig handleuke enn det kvinner uten barn i denne aldersgruppen gjør. Når bleiebarnet går over til juniorbarn, øker ukehandelen med 159 kroner: Fra 1 274 kroner til 1 433.

Når ungene blir så store, påvirker de dessuten familieinnkjøpene svært mye. Fem av seks kvinner med juniorbarn innrømmer at barna i noen eller ganske stor grad bestemmer hvilke dagligvarer som skal kjøpes.

Powered by Labrador CMS