Nyheter

? Trengte nye produkter

SANDVIKA: Nestlé/Cereal Partners lanserte frokostblandinger i 2001. Da hadde markedet vært i tilbakegang i flere år og trengte nye produkter og reklame, mener produktsjef Christian Espolin Johnson i Nestlé Norge.

Publisert Sist oppdatert

? Vi lanserte flere merker fra starten, blant andre Fitness, Cheerios og Nesquik, peker han på. Etter en stund kom de to første med nye smaksvarianter, og i fjor høst dukket Lion opp.

Verdi? I dag kan vi konstatere at Nestlés inntreden på frokostmarkedet har bidratt til å snu nedgangen til en kategorivekst de siste tre årene på 20 prosent. Vi investerer over dobbelt så mye i mediene som markedsandelen tilsier, noe som gjør at vi har sterk tro på videre vekst både for kategorien og oss, sier Espolin Jonhson.Han fremholder at det taler til Nestlés fordel at forbrukerne i stadig større grad foretrekker merverdiprodukter som Fitness og Cherios fremfor mer generiske produkter som corn flakes og müsliblandinger. ? Dette er også viktig for verdiveksten i kategorien og er følgelig av stor betydning for butikkenes omsetning og lønnsomhet i kategorien, sier han.

Sukker.-sammenligningFrokostblandingene møter ofte kritikk for høyt sukkerinnhold. Espolin Johnson mener at debatten ofte blir unøyansert, blant fordi sukkerinnholdet måles som prosent av 100 gram tørrvekt ? I realiteten spises produktene sammen med melk, og eksempelvis inneholder en porsjon med 30 gram Fitness og 125 ml skummet melk, totalt elleve gram sukker. Bare fem gram kommer fra frokostblandingen. For å få et realistisk sammenligningsgrunnlag burde derfor frokostblandingene sammenlignes med andre frokoster slik de faktisk spises, det vil si brødskiver med smør og syltetøy, kaviar eller påleggssalater og med drikke som melk eller juice ved siden av.? Her er det også viktig å huske at frokostblandingene ofte ikke trenger andre smakstilsetninger enn melk, sier Espolin Jonson.Nestlé Norge lanserer en helt ny, sukker- og saltfri frokostblanding av fullkornhvete i år. På grunn av næringsinnholdet har Shredded Wheat kommet gjennom nåløyene til svenske og finske helse- og slankemerkeordninger.

Powered by Labrador CMS