Nyheter

Trøbbel med reklamen

Publisert Sist oppdatert

Indiske markedsførere er ikke som andre markedsførere. Da tenker vi ikke på gatekjøkken-innehaveren som friterte pommes fritesen sin i motorolje. Ei heller på at India aldri kommer til fotball-VM fordi hver gang dommeren blåser for corner, setter en eller annen opp en «corner shop». Men snarere på de internasjonale dagligvareleverandørene.Både Coca-Cola og PepsiCo har for eksempel problemer i India. Begge selskapene er bøtelagt for markedsføringen sin. Hva de har gjort? Ikke stort annet enn det norske patrioter gjorde for 60 år siden: Malt på fjellet. Bortsett fra at de norske fjellflaggene blir borte ved siden av de gigantiske cola-logoene på Himalayas fjellsider. Cadbury, derimot, benyttet en avis i Mumbai fremfor fjellveggen. Til gjengjeld bommet budskapet så det holdt. Ved siden av et kart over Kashmir, området som India og Pakistan allerede har kjempet to kriger over, konkluderer sjokoladeprodusenten: «Too good to share».

Powered by Labrador CMS