Nyheter

Trofaste tedrikkere

VESTBY: Norske tedrikkere er trofaste. ? I dette markedet skjer det ingen store endringer i forbruker-vanene fra år til år, sier produktsjef Arnfinn Tysnes i Haugen-Gruppen.

Publisert Sist oppdatert

De siste tolv månedene frem til utgangen av mai, ble det solgt 694 tonn te i Norge. Det tilsvarer en sisteleddsverdi på 189 millioner kroner.Twinings, som Haugen-Gruppen er enerepresentant for, har sammen med Unilever-eide Lipton 97 prosent av markedet for ekte te, det vil si te fra planten Camellia sinensis. Twinings har 65 prosent, Lipton 32, ifølge ACNielsen.Ekte te har 83 prosent av totamarkedet, som i tillegg består av segmentene urtete med syv prosent, og instant te med ti prosents markedsandel.

Svart og grønnTwinings kjøper teen på internasjonale auksjoner for videreforedling i England. Hos teprodusentene sørger profesjonelle tesmakere, med fem til syv års spesialutdanning, for riktige blandingsforhold, slik at produksjonsseriene av de forskjellige blandinger smaker likt hver gang. Når det gjelder ekte te, skilles det i hovedsak mellom Earl Grey-te med 36 prosents markedsandel, fruktte med 31 prosent, gul te med 16 prosent, grønn te med 13 prosent og klassisk, ikke smakstilsatt te med tre-fire prosents markedsandel. Earl Grey har nå også kommet som grønn te.

Sunt og grøntGrønn te er den opprinnelige, ikke videreforedlede eller smakstilsatte teen. Japanerne foretrekker grønn te, og den er på fremmarsj i verden forøvrig. Årsaken er nok at den med sitt høye antioksidantinnhold og andre plusstoffer markedsføres som den sunneste tevarianten. Mange synes grønn te smaker for rått og for mye, men dette er tydeligvis en vanesak. I den senere tid er det lansert smakstilsatt grønn te, som viser seg å være et marked med potensiale.? Men nye tedrikkere rekrutteres ikke med grønn te. Da tyr vi til fruktte, hvor det stadig lanseres nye varianter som viser seg å falle i smak spesielt hos unge kvinner. Frukttedrikkerne setter desuten mest pris på nyheter. Variantene vi har lansert i Norge de siste 18 månedene, har allerede tatt 25 prosent av dette markedssegmentet, hvor også Lipton er godt representert, forteller Tysnes.

Tepose og 43 sekunderTeposen er den store vinneren når det gjelder tilberedningsform og står for 84 prosent av det totale temarkede. Produktsjef Arnfinn Tysnes tror årsaken hovedsaklig er at dette går fort. Undersøkelser forteller at frokostteen skal være trukket og drukket på syv til ti minutter, og selv om tre minutters trekketid anbefales, er gjennomsnittstiden bare 43 sekunder. I Sverige er teposer og løs vekt omtrent like store, men også her går løsvekt-teen tilbake.

Powered by Labrador CMS