Nyheter
Tromsø Grand Prix
TOPP-TRIO: Tromsø har to av landets største Coop Prix-butikker. Neste år kan byen ta hele pallen. - Målet mitt er å komme på pallen i 2009, og helst helt til topps, sier butikksjef Christian Klo i Coop Prix Kroken til Handelsbladet FK.
Tromsø får kanskje ikke OL, men Grand Prix har de. I sommer er Coop Prix Kroken utvidet og oppgradert. Med en salgsflate på 1 495 kvadratmeter er den landets største Prix, målt i areal. Fornyelsen løftet snitthandelen med 40 kroner, og butikken er begynt å klatre på salgslisten. I fjor var omsetningen på 44 millioner kroner.
- Vi har doblet arealet og løftet opp en stagnerende omsetning. Neste år regner jeg med et salg på over 70 millioner kroner, og det er muligheter for betydelig mer, sier adm. direktør Kjell Olav Pettersen i Coop Nord til Handelsbladet FK.
Størst i 2009
Butikksjef Christian Klo har målet klart: - Vi er kjedens største butikk målt i areal. Neste år skal vi også bli størst i salg. Det gjelder å ha mål man kan strekke seg etter. Det er jo artig med litt intern konkurranse med de andre Prix-butikkene i samvirkelaget, sier butikksjefen og ser seg fornøyd rundt i lokalet.
Det er høyt under taket og god plass mellom reolene. Handlegatene er brede og varetrykket er stort. Her har butikken «tatt det helt ut». Adm. direktør Kjell Olav Pettersen og driftssjef Einar Kr. Hanssen er på butikkbesøk, og de er fornøyde med det de ser. Ledelsen vurderte først en etablering av Nord-Norges første Coop Extra, men til slutt ble det bestemt å satse på Prix, et konsept som er godt etablert i Tromsø.
- Denne butikken har muligheter til å klatre helt til topps i kjeden, sier Einar Kr. Hanssen til Handelsbladet FK.
- Da får dere hele pallen?
- Det er ikke noe mål i seg selv å bli størst. Vi er opptatt av å ha gode og lønnsomme butikker. Men ingenting er bedre enn om vi kan kombinere det, sier adm. direktør Kjell Olav Pettersen.
Bra Prix-bidrag
Coop Nord har 16 Prix-butikker, og to av butikkene topper kjedelaget på landsbasis. Ingen selger mer enn Coop Prix Elverhøy, som i fjor hadde en nettoomsetning på 75,3 millioner kroner. Coop Prix Tromsdalen er nest størst med 71 millioner kroner. Snittomsetningen til Prix-butikkene i nord er på 40 millioner kroner, og lønnsomheten er god. En tredjedel av omsetningen i samvirkelaget kommer fra Prix.
- Det er viktig å ha en butikkportefølje og en struktur som gjør at man kan investere langsiktig. Det er en av fordelene med et stort samvirkelag. Vi investerer i gode beliggenheter, ny teknologi og butikkansatte. Gode butikksjefer og dyktige ansatte er en forutsetning for å drive det godt over tid, sier driftssjef Einar Kr. Hanssen.
Konsept-strekk
Coop Nord er Nord-Norges største handelsbedrift med en omsetning på 1,68 milliarder kroner (estimat 2008). Samvirkelaget driver 33 kjedebutikker og er en solid resultatleverandør med sterke markedsandeler. I Troms er markedsandelen på 36 prosent, og Prix gjør sin del av jobben.
- Vi har strukket konseptet og tilpasset sortimentet til vårt lokale marked. Det gjelder frukt/grønt, brød/ bakervarer, ferskvarer og frysevarer. Vi har 14 lokale leverandører, og det har gjort butikkene mer spennende, sier adm. direktør Kjell Olav Pettersen.
Coop Nord har også satset mye på energisparing og en miljøvennlig profil. Flere av butikkene er Svanemerket. Energisparing, og en miljøprofil ut mot kundene, er god butikk. Prix er sentral på energilaget.
- Det er en vanvittig sløsing med energi i dagligvarebransjen. Det er rart at bransjen får være i fred. Vi skal i alle fall gjøre vårt, sier driftssjef Einar Kr. Hanssen.
Flere utfordrere
Butikksjef Kristian Bjørkmo i Coop Prix Tromsdalen leder kjedens nest største butikk. På fredagene, da handelen er på sitt høyeste, er han helt i kjedetoppen. Dette er også fredagsbutikken til Coop Nord-sjefen når han er på vei til hytta. Nå blir Tromsdalen utfordret av Kroken, og av Prix Torsby på Sørlandet, som også har pallen som mål.
- Snitthandelen min er på 242 kroner, og jeg satser også på kjedetoppen. Jeg skal i hvert fall klare pallplassen, smiler butikksjef Bjørkmo og rydder litt i diskene.
- Her har du en av mine gode bruttobyggere, pølser fra Mydland. Litt av hemmeligheten vår er at vi selger mye av varer som gir oss en god brutto, sier butikksjefen.