Nyheter

Tror ikke på Coop Europa

OSLO SENTRUM: Etter flere år med tunge tak er Coop Norden på rett vei. Det konstaterer konsernsjef Svein Skorstad. Han er sikker på å få med seg Finland i fusjonen etter hvert, men har ingen tro på utviklingen av et Coop Europa.

Publisert Sist oppdatert

Konsernsjef Svein Skorstad karakteriserer Coop Norden som en familie med en fem år gammel mor og tre hundre år gamle døtre. - Ikke bare lett, fastslår trønderen. Han er derfor godt fornøyd med at konsernet nå synes å være på riktig vei. Hittil i år har Coop Norden økt omsetningen med 6,5 prosent, og bruttofortjenesten er også i vekst. - Det er stor forskjell i resultatutviklingen i de tre landene, og det er fortsatt mye å gjøre, men det går i riktig retning, sier konsernsjefen.

NEI TIL EUROPA, JA TIL FINLAND

Konsernet satser nå på høy etableringstakt i alle landene, med nye Coop Extra i Norge, Coop Forum og Coop Extra i Sverige og Fakta i Danmark. Noe Coop Europa er derimot ikke med i fremtidsutsiktene til Svein Skorstad.

- Kooperasjonen er en spesiell organisasjon, og det har vært tunge nok tak å få det til å gå i Norden. Vi trenger ikke flere tunge stunder nå, og kanskje er heller ikke en europeisk fusjon riktig, sier Skorstad. Men presiserer at konsernet er åpent for å øke samarbeidet som allerede er på plass med andre i Europa.

- Akkurat nå har vi mye mer å vinne på å ta ut samarbeidsmuligheter i det vi har, enn å få med alle andre kooperasjoner. For oss er det viktigere å være gode på det vi holder på med enn å være størst, legger han til.

Men at Finland før eller senere blir en del av Coop Norden, er han sikker på.

MÅ BLI BEDRE

Nå konsentrerer Coop Norden seg altså om å bli bedre i Sverige, Norge og Danmark, og spesielt i Sverige. - I Sverige må vi stabilesere omsetningen, løfte nivået i butikk og bedre bruttoen, sier Svein Skorstad. - Men også her går det nå riktig vei. Coop Forum taper i år, men det er i ferd med å snu. Og i Sverige er Coop nå det varemerket som har hatt størst vekst i popularitet, legger han til.

Men også i Norge og Danmark skal driften forbedres. - Vi må bli bedre på våre fordeler, spesielt det at vi er medlemseid, påpeker han.

- Også blir det viktig med konseptutvikling og utvikling av masterbrandet vårt. Og i det prosjektet har Svein Fanebust gjort en god jobb i å få folk til å jobbe sammen. Det begynner nå å gi uttelling, bemerker Skorstad.

Resultatet leste du om på sidene foran, i form av den første Coop Extra i Norge. - Dette blir noe helt nytt, et konsept som fyller et tomrom i markedet. Og det er ganske annerledes fra Coop Extra i Sverige, som var mye mer kostnadskrevende, og som også skal justeres, sier Svein Skorstad.

Men selv om det nå jobbes på et bredere plan, både i forhold til konsepter og masterbrand, så veier særegenhetene i de respektive land fortsatt tungt. - Kundene vil alltid være lokale: de vil være særnorske, særsvenske og særdanske, så det er viktig at vi også tilpasser oss kundene og ikke standardiserer oss bort, fastslår Skorstad.

Powered by Labrador CMS