Nyheter

Tror på lav 2010-vekst i bransjen

De siste årene har dagligvarekjedene hatt en vekst på mellom 8 og 6 prosent. Så langt i år har markedet økt med 3,3 prosent. – Rett over nyttår var det nesten som om noen skrudde av en bryter, sier Ole Robert Reitan til Dagens Næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror veksten i totalmarkedet vil være mye lavere i år enn i 2008 og 2009, sier Ole Robert Reitan.

Han mener det norske markedet begynner å ligne på det danske, der både volum og pris har flatet ut de siste årene. – Det kan virke som om priskonkurransen og prisnedsettelsene ikke fører til at nordmenn kjøper mer. Du vasker ikke huset ditt oftere selv om vaskemidlene blir billigere, sier Reitan.

Adm. direktør Arne H. Reiler i analysefirmaet Nielsen bekrefter at årsakene til den reduserte veksten er at nordmenn er blitt mer prisbevisste, og handler mer lavpris. – Vi handler i lavpriskjedene i alle ukens dager, samtidig som kjedenes egne merkevarer vokser. Dette drar ned prisbildet, sier Reiler til DN.

De to kjedene Rema 1000 og Kiwi har nå 34 prosent markedsandel. – Med mindre hypermarkedene virkelig skaper en avstand, vil utviklingen fortsette skritt for skritt. Det blir ikke bedre når de to kjedene eventuelt lykkes med de nye, store superbutikkene sine, sier Reiler. Han mener bransjen bør forberede seg på at den stabile veksten vi har hatt de siste årene ikke vil fortsette.

Powered by Labrador CMS