Nyheter

Truer med rettsak

Ledelsen i Salma truer med å saksøke Codfarmers for produktkopiering, villeding av forbrukere og manglende forretningsskikk i lansereringen av torskefileten Strøm.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Dagens Næringsliv onsdag.

– Vi opplever at designen ble for lik vårt og er nødt til å reagere. Vi har lagt inn masse ressurser i markedsføring og utvikling av produktet Salma, inkludert produktdesign. Det er viktig å verne om det som ligger i kvalitetsproduktet Salma, sier adm. direktør Trym Eidem Gundersen i Salmon Brands til Dagens Næringsliv.

I en pressemelding sier adm. direktør Harald Dahl i Codfarmers at de har latt seg inspirere av Salmas formidable laksesuksess, men vil ikke være med på at de har kopiert designen. – Vi snakker om to forskjellige typer fisk – laks og torsk. Strøm har et originalt designuttrykk, et beskyttet varemerke og vidt forskjellig navn og fargevalg. Salmas ønske om endringer er grunnløst og basert på misforståelser, sier Dahl.

Til Dagen Næringsliv forteller Dahl at de er i dialog med Salma og håper den kan føre til en løsning og på sikt kanskje et samarbeid. – Trusselen om søksmål er en feil måte å angripe dette på. Enten blir det søksmål eller samarbeid, sier Dahl.

Selger stadig mer

I pressmeldingen kan Codfarmers for øvrig melde om stadig økt salg av Strøm-torsken.– Responsen har vært over all forventning. I november lanserte vi Strøm i seks supermarkeder Meny-Ultra i Oslo og Akershus, og salget har økt fra uke til uke. Innen utløpet av april er vi til stede i 160 dagligvarebutikker og supermarkeder i Norgesgruppen, sier Harald Dahl.

Han gleder seg også over at Strøm er finalist i den internasjonale konkurransen Prix d’Elite – også kalt «den internasjonale sjømatbransjens Oscar». Sammen med et annet norsk sjømatprodukt - Lofoten Lyngen peeled prawns fra Norway Prawns AS - konkurrerer torskeloinen med nyskapende sjømatprodusenter fra alle verdenshjørner. Vinnerne kåres i mai.

Powered by Labrador CMS