Nyheter

Uferdig kabal

«Samarbeidet mellom NorgesGruppen og Axfood har skrantet litt i det siste.»

Publisert Sist oppdatert

Den nordiske dagligvarekabalen er langt fra å være ferdig lagt. Blant de mange ukjente i ligningen er Rema, Ahold, Lidl og Aldi.

Samarbeidet mellom NorgesGruppen og Axfood har haltet litt i det siste. Heller ikke den danske partneren, Dagrofa, har helt funnet plassen sin i det fremtidige dagligvare-Norden. Men nå har både Axfood og Dagrofa fått en ny kunde og potensiell partner.I Sverige kjøper Rema 1000 varer fra Axfood. I Danmark er Dagrofa klare til å overta Løvbjergs andel av danske Rema 1000.Rema er i ferd med å tilnærme seg NorgesGruppens tradisjonelle partnere. Egentlig ønsker NG, Axfood og Dagrofa å samarbeide videre. Men hvis meningsforskjellene blir for store, er Rema der som ris bak speilet, klare til å få et enda nærmere forhold til dagens NG-partnere.Og parallelt med Remas utvikling, ekspanderer også Sveriges nummer fire-gruppe. Bergendahls har tatt skrittet ut av de sørlige delene av landet og er i ferd med å erobre Stockholm.

Samtidig er det turbulent hos de andre to store grupperingene i skandinavisk dagligvarehandel. Ica Ahold hemmes av at Ahold er i krise. Om selskapet vil bli en del av et annet stort, internasjonalt konsern som Tesco eller Carrefour, eller om de skandinaviske eierne vil kjøpe seg opp igjen, vet ingen. Ica og Hakon kan godt fortsette å være en del av et Ahold på egne ben eller innfusjonert i et annet konsern. Men uvissheten er stor.Og i Coop Norden er organiseringen i fokus, og flere hundre forsvinner bare fra sentrale stillinger.

Samtidig er ekstremlavpriskjedene i ferd med å innta Norge og Sverige. Summen av det hele, er at det skandinaviske dagligvaremarkedet ikke er fullt så klart oppdelt som det virket bare for et år eller to siden.

Powered by Labrador CMS