Nyheter

Ultra har mest fornøyde kunder

Ultra er dagligvarekjeden med mest fornøyde kunder. Det viser Kundebarometeret for 2009. Ultra går dermed forbi både Coop Obs, Meny og Coop Mega, som alle lå bedre an i 2008. De meste lojale kundene finner man derimot i Spar.

Publisert Sist oppdatert

Ultra scorer i år 75,7 av 100 poeng på kundetilfredshet i Norsk Kundebarometer 2009. Det er en økning på 2,7 poeng fra 2008, og Ultra går dermed forbi alle konkurrentene. Mens Ultra i fjor lå som nummer 43 på listen over alle målte bedrifter, har kjeden i år klatret opp til 25. plass. Helt øverst på lista troner BMW, Toyota og Skoda.

Coop Obs, som i fjor var beste dagligvarekjede med 76,5 poeng og 20. plass, har gått ned til 75,5 poeng og 26. plass på totaloversikten. Meny gjør det også dårligere i 2009, og ligger på 74,8 poeng mot 75,1 i fjor.

Rema 1000 er dagligvarekjeden som har økt mest på tilfredshet. I fjor lå kjeden som nummer 118, med en score på 66,3 poeng. I år er det den fjerde beste dagligvarekjeden med 72,1 poeng, og har klatret helt opp til 60. plass på listen over alle norske selskaper som er målt.

Kjedene med de minst tilfredse kundene er Bunnpris (62,6 poeng), Rimi (61,0) og Ica Nær (60,6).

De mest lojale dagligvarekundene finner man i Spar. Spar scorer hele 90,8 poeng på lojalitet, etterfulgt av Coop Obs med 90,7. Spar er dermed bare slått av Ikea på totaloversikten over norske bedrifter og kundenes lojalitet. Coop Obs er nummer to, Rema 1000 nummer tre (opp fra 27. plass i 2008) og Meny nummer fire. Dagligvarekjedene er i stor grad dominerende på lojalitetslisten. Av de 16 første på lista, er åtte dagligvarekjeder.

Powered by Labrador CMS