Roar Sjåvåg i gang med å grille Ultras nye grillprodukter med slående navn som Miss Piggy Hot Legs, Juicy Lucy, Buffalo Wing Dings, Italian Pork Grill og Smoked Angus Neck.

Nyheter

Ultra vil bli best på grillmat

Ultra/Centra/Jabobs vil vinne grillkrigen i butikk i år. Søndag hadde de kick-off for sin egenutviklede grillserie med alle de ansatte på plass.

Publisert Sist oppdatert

– I år vinner vi grillkrigen! Ikke på TV-skjermen eller i media, men i butikk. Og på smak, historie, kvalitet og troverdighet. Vår grillserie er kvalprodukter som er gjort enda bedre, sier ferskvarekonsulent Roar Sjåvåg i Ultra til Handelsbladet.

Søndag arrangerte han og kollegaene grillfest for mellom 200 og 300 ansatte utenfor Ultra Bryn. Her var alle fra de fem Ultra-butikkene, Centra Høvik og Jacobs på Holtet invitert.

– Stemningen var kjempebra! Et typisk kick off, vil jeg si. Vi fortalte om produktene, spesielt de såkalte ugly parts, som vi er veldig stolte av. Vi hadde sju-åtte griller, og ferskvaresjefene kom kjørende i en VW Zamba fra 1962, forteller Sjåvåg.

– Det er viktig med forankring blant ansatte. De må kjenne til historien og ha smakt på varene. Det er første gang vi har gjort noe sånn. Vi kommer nok til å kjører på med enda mer, sier Roar Sjåvåg.

Ferdig emballert i butikk

Ultras grillserie har «California summer BBQ» som tema. Produktene fra ferskvarespesialisten finner man ferdig emballert i ferskvarehylla. Det er Smedstuen som produserer de fleste grillvarene for Ultra, noe ferskvaregeneralen synes er ekstra hyggelig.

– Da Norfersk tok over pakkingen av ferskvarer for Meny-Ultra, mistet Smedstuen omsetning. Ved å bruke dem til å produsere for oss, hjelper vi dem tilbake, sier Roar Sjåvåg. Noen av grillvarene produseres også av A. Idsøe i Stavanger.

– Produktutviklingen har pågått i hele vinter. Ansatte i Ultra har sammen med John Christian Ophøien i Sticky Fingers og industrien jobbet med smak og konsistens. Kun det beste har vært bra nok, forteller Roar Sjåvåg.

Tilbehøret til grillmaten er viktig. Sticky Fingers er både en leverandør og har vært en aktiv ressurs i hele prosessen med å utforme grill-konseptet. I samarbeid med leverandøren har Ultra laget egne grillsauser og toppinger som passer ekstra godt til produktene. Disse er produsert av Sticky Fingers i California, og er kun tilgjengelig i Ultra/Centra/Jacobs. Foto Jørgen Nordby

Utnytter ugly parts

– Produktene er stekt lenge slik at det er lett for kundene å servere perfekt grillmat. Surfing, friske farger, gode smaker, frekke navn, musikk og stemning vil gjøre at du ikke kan gå glipp av disse produktene i butikkene våre, reklamerer Sjåvåg.

– Hva kan du si om utvalget?

– Det er stort! Jeg vil trekke frem tre produkter som er såkalte «ugly parts», som ofte ikke blir utnyttet, sier han og fortsetter:

Oksenakke fra angusnakke, rubbes og røkes og stekes på lav temperatur over natta. Denne delen av dyret blir ellers bare kvernet, men det er saftig og smakfullt kjøtt. Bare snu det på grillen, så er det ferdig.

Bena fra entrecotekammen, blir bare kastet ellers. Entrcote selges benfri, men kjøttet mellom bena smaker utrolig bra. Baby back beef ribs kaller vi det, stekt i nesten 20 timer på lav temperatur.

Kalkunklubbe fra Homlagarden. De vant nylig prisen Årets råvare for overlåret sitt. Vi tok resten av låret, som ikke blir brukt, og laget Smoked turkey leg. Et gnafsebein av et ordentlig kjøttbein, saftig og godt.

Powered by Labrador CMS