Nyheter

Utfordrer Coop

ØKER: Ryddig butikk, varetrykk, lave priser og trivelige ansatte. Det er oppskriften på god butikk for Coop-utfordrer Jan Ove Sorken på Rema 1000 Røros. I år er salgslista lagt på 53 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000 er nest størst på dagligvarer på Røros. Etter 24 år i fjellregionen har butikken opparbeidet en stor og lojal kundekrets. Det er lettere sagt enn gjort, i et marked der kooperasjonen har en av sine bastioner. Bunnpris prøvde, men ga opp og avviklet butikken på Røros. Nå består utfordrerlaget av Rema 1000 og Kiwi.

Kamp

I fjor omsatte Rema 1000 Røros for 50,2 millioner kroner, og er dobbelt så stor som lavpriskonkurrentene Coop Prix og Kiwi. Markedsleder er Coop Mega, et supermarked som har høy status blant kundene, både i lokalmiljøet og i det lukrative hyttemarkedet.

- Jeg er fornøyd med tingenes tilstand. Snitthandelen er på 284 kroner, og vi har en god og økende kundemasse. Røros er et aktivt samfunn der det skjer mye hele året. Hyttefolk og turister bidrar godt til salget. Det er fire dagligvarebutikker på Røros, og det er greit nok, men det er ikke plass for flere. Hadde vi ikke hatt hyttefolket, så hadde det vært nok med to butikker, sier Rema 1000-kjøpmann Jan Ove Sorken til Handelsbladet FK.

Søndagsåpent

Både Rema 1000, Coop Prix og Kiwi har søndagsåpne butikker, først og fremst for å møte behovet til hyttefolk og turister. Når det nærmer seg helg, øker salget bratt. På søndagene handler hyttefolket når de er på vei hjem. Også turistene finner veien til butikken i helgene.

- Fredag og lørdag er svært gode dager, så helgehandelen er viktig. Vi har mange kunder som handler mye, det viser den høye snitthandelen. Vi har også tatt inn en del lokalmat, og den selger godt. Du finner mye her som ikke akkurat er typisk for kjeden. Det gjelder å lytte til kundene og å se hva som rører seg i det lokale markedet. Det gir salg og fornøyde kunder, sier Sorken.

Hater rot

Butikken har et samlet salgsareal på 900 kvadratmeter, og den er preget av orden og ryddige arealer. - Ryddige butikker betyr fornøyde kunder og salg. Jeg blir rett og slett dårlig av rot i butikken, så her det i ryddig og høyt varetrykk i hyllene. Jeg blir av og til overrasket over hvor mye rot det er i butikkene rundt om. Rot og halvtomme hyller - det finner du ikke her, smiler kjøpmannen og ser seg stolt rundt i butikken.

Flotte ansatte

Arild Sorken, som er nk i butikken, fyller på med nye varer. Han er nevø til kjøpmannen. I kassen sitter Grete Galåen Pettersen. Hun har arbeidet i 21 år i butikken, og har knapt vært borte fra jobben én eneste dag. - Jeg kan ikke rose de ansatte nok, det er en fabelaktig gjeng. De er en viktig del av butikkdriften, sier kjøpmannen.

Butikk og leverandør

Det er 13 år siden Jan Ove Sorken ble Rema 1000-kjøpmann på Røros. Han arbeidet i mange år på Domus/ Mega på Røros, sist som assisterende butikksjef. Men før han ble franchisekjøpmann, var han i 10 år i Nidar som selger.

- Den som skal bli kjøpmann bør helst ha erfaring både fra butikk og leverandør. Det er en kjempegod ballast. Jeg var så heldig å være selger i Nidar da vi virkelig drev med salg når vi kom til en butikk. Det var før kjedeavtalene satte dagsorden, sier Sorken.

Powered by Labrador CMS