Nyheter

Utvider palmeoljeguiden

Regnskogfondet og Grønn Hverdag ønsker å utvide palmeoljeguiden, og har kontaktet 22 nye produsenter i jakten på palmeolje i norske matvarer.

Publisert Sist oppdatert

– Palmeoljeguiden vår er utrolig populær, og vi ønsker derfor å gi forbrukerne en så komplett oversikt som mulig. Vi har etter lansering fått inn mange tips om hvilke produsenter og produkter forbrukerne selv vil ha med i guiden, sier kampanjekoordinator Anja Lyngsmark i Regnskogfondet.

Nye spørreskjema er sendt ut til 22 produsenter, som har fått én måned på seg til å svare på hvor mye palmeolje som brukes i de ulike matvarene de fører, og hvor palmeoljen de kjøper kommer fra.

– Miljøinformasjonsloven gir oss rett til informasjon om alt fra produksjonsprosesser til innholdet i de produktene som brukes og omsettes. Vi forventer derfor at vi får svar fra alle produsentene vi nå har kontaktet, sier Lyngsmark.

Maarud velger nå også å besvare Regnskogfondet og Grønn Hverdags palmeoljeundersøkelse. Det skjer etter at organisasjonene klaget Maarud inn for brudd på miljøinformasjonsloven. Klagen trekkes nå tilbake.

– De siste fem årene har vi redusert bruken av palmeolje med 95 prosent. Vi er derfor glade for at vi nå har fått legge frem vårt miljøarbeid på en god måte, og at Regnskogfondet og Grønn Hverdag trekker klagen, sier adm. direktør Kenneth Hamnes i Maarud.

Fra den tidligere spørreundersøkelen er det nå kun Nestlé og Old El Paso/General Mills som ikke har besvart godt nok. Begge selskapene er derfor fremdeles klaget inn for brudd på miljøinformasjonsloven.

Dette er de 22 nye produsentene som Regnskogfondet og Grønn Hverdag ønsker å inkludere i palmeoljeguiden:

Brynild-gruppen (Den Lille Nøttefabrikken)Din BakerDiplom-IsGoman BakerierGrilstadHennig OlsenHippMesterbakerenNidarNorturaSemper SmåfolkSynnøve FindenWasaPringlesAlternativ MatKnorrLifeDr. Öetker NorgeBaxtSunkostLäntmannenIkea

Powered by Labrador CMS