Nyheter

Utviklingen i dagligvare bekymrer Negotia

YS-forbundet mener Remas nye strategi er et uttrykk for tiltagende kjedekonsentrasjon. Nå etterlyser de tiltak som stimulerer til nedbygging av kjedemakt.

Publisert Sist oppdatert

Rema1000s nye strategi faller ikke i smak hos YS-forbundet Negotia.

– Negotia har sammen med andre aktører i flere år advart mot kjedekonsentrasjon i dagligvarebransjen. Det som nå er i ferd med å skje, er hva vi har advart mot. Nemlig en utvikling som reduserer varesortimentet noe som både svekker forbrukernes valgmuligheter og samtidig reduserer markedsadgangen til lokale produkter rundt omkring i Norge, sier Arnfinn Korsmo leder i YS-forbundet Negotia.

– Det er fint at næringsministeren nå engasjerer seg, men det skjer for sent. Denne utviklingen har pågått i flere år. Vi har bedt Konkurransetilsynet gripe inn for å demme opp for kjedekonsentrasjonen. Vi har bedt myndighetene gripe inn blant annet med «lov om god handelsskikk». Hele tiden får vi høre at forslagene ikke duger og at problemet vi frykter er ubegrunnet, sier Negotia-lederen.

– Nå står vi her med en uønsket utvikling, som det dessverre er grunn til å frykte vil forsterke seg i tiden framover i form av ytterligere konsentrasjon, redusert tilbud, svekket konkurranse og dermed også bortfall av arbeidsplasser i distriktene. Både Konkurransetilsynet, stortinget, dagens og tidligere regjeringer har tillatt denne utviklingen. Å reversere dette blir vanskelig. Et første grep vil likevel være at stortingets næringskomite henter fram igjen loven om god handelsskikk og vurdere tiltak sammen med Konkurransetilsynet og Næringsministeren. Nå trenger vi tiltak som kan stimulere til fremtidig økt konkurranse og nedbygging av kjedemakt i dagligvarebransjen, sier Korsmo.

Powered by Labrador CMS