Nyheter

Vær på vakt mot øko-Lidl

OSLO: De norske kjedene bør se seg litt over skulderen og se på hva Lidl holder på med på øko-fronten. Jeg tror det er noe på gang der, sier Eivind Jacobsen i Sifo.

Publisert Sist oppdatert

Her hjemme er det Coop og Norgesgruppen som leder an og viser vei i øko-satsingen, med Ica som nærmeste utfordrer. Spesielt har Coop arbeidet lenge med økologi, og en fersk ACNielsen-rapport viser at kjeden får uttelling gjennom økende øko-salg og goodwill fra kundene.

Men det finnes fortsatt mye ugjort på øko-markedet, og ingen har gått inn og markert seg som «øko-kjeden». Sifo-forsker Eivind Jacobsen blir ikke mye overrasket om det viser seg å bli Lidl som tar utfordringen.

- Lidl er i ferd med å kjøpe en stor øko-kjede i Tyskland, Basic. Dette er en kjempesatsing og viser at de mener alvor. Når vi vet hvor sentralstyrt Lidl er, er det jo ganske sannsynlig at det samme dukker opp i Norge, sier Jacobsen.

TRENGER EN SAK

- Det koster ikke Lidl mye å kjøre et par trailerlass til Norge, og mer skal ikke til for at de kan sette igang. Lidl trenger jo egentlig en god sak å profilere seg på i Norge. De har ikke helt kommet inn, de oppleves som fremmede og har ukjente varer i hyllene. De har en vei å gå på popularitetsbarometeret. En øko-satsing kan være nettopp det Lidl trenger. Jeg blir ikke overrasket om de plutselig går tungt ut på det norske markedet som «øko-kjeden» på frukt og grønt. De norske kjedene bør se seg litt over skulderen og se hva Lidl holder på med. Plutselig bare skjer det noe, advarer Eivind Jacobsen.

- Jeg tror ikke vi i Norge helt har skjønt hvordan økologi tar av i utlandet. I San Francisco er det øko-varer som møter deg først i butikken, det er dét som er standardvaren.

ØKO-FORBRUKEREN

Jacobsen deltok nylig på et øko-møte i regi av ACNielsen, som denne uken slipper rapporten «Den økologiske forbrukeren og økologisk forbruk i 2007». Analyseselskapet har startet kontinuerlig salgsmåling av økologisk merkede produkter i norske dagligvarekjeder. Ikke uventet viser rapporten at økovarer i dagligvaren har en bratt oppadgående salgskurve.

- Undersøkelsen viser at én av seks nordmenn kjøper det økologiske alternativet der det er mulig. Størst er interessen blant unge, og til dels eldre. Dessuten er énperson-husholdninger litt mer positive en andre, sier Cecilia Beadle Eid i ACNielsen. Hun sier dessuten at majoriteten av kundene ikke vil betale mer for øko-varer enn vanlige varer.

Powered by Labrador CMS