Nyheter

Varehandelen troner på avfallstoppen

Juleshoppingen skaper enorme menger emballasjeavfall. Ferske tall fra SSB viser at avfallsmengden vokser dobbelt så fort som verdiskapingen. Og det er varehandelen som troner på avfallstoppen.

Publisert Sist oppdatert

Tall fra Miljødirektoratet viser at Norge i 2014 genererte over 563 000 tonn emballasjeavfall, en økning på cirka fem prosent sammenliknet med 2013. Det tilsvarer til sammen 56 300 trailere med emballasjeavfall. Setter vi disse trailerne på rekke og rad ville de strukket seg over 100 mil. Det tilsvarer veistrekningen mellom Oslo og Berlin.

– Dersom mer emballasjeavfall gjenvinnes og brukes i nye produkter representerer dette en svært stor miljøgevinst. Økt gjenvinning betyr mindre råvarebruk, mindre utslipp av klimagasser og mindre energi- og vannforbruk. Det er ganske logisk, sier administrerende direktør Stig Ervik i Emballasjegjenvinning i en pressemelding.

SSB publiserte tirsdag 8. desember tall som viser at avfallsmengdene i tjenesteytende næringer har økt med 42 prosent i perioden 2006 til 2014. Næringenes verdiskaping har i samme periode økt med drøye 21 prosent. Avfallsmengden har dermed økt dobbelt så mye som produksjonen de siste 9 årene.

Varehandelen troner på avfallstoppen blant tjenesteytende næringer. Varehandelen sto for drøye 860 000 tonn avfall i 2014, en økning på over 8 prosent fra 2013 til 2014. Det tilsvarer nær 42 prosent av alt avfall i tjenesteytende næringer. Emballasjegjenvinning er derfor spesielt opptatt av å hjelpe disse med avfallet sitt.

– Vi vet for eksempel at den største økningen i emballasjeavfall i 2014 var mengden brunt papir, som økte med rundt 20 000 tonn. Mange bedrifter får varer levert på pall som er pakket inn i store mengder plast og papp. I tillegg kommer all emballasjen som er rundt selve produktet. Emballasjen beskytter varene mot vær og skader, men det er viktig at alt emballasjeavfall håndteres og resirkuleres, sier Ervik.

Powered by Labrador CMS