Nyheter

VAREPRATEN: Toros øko-debut

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Det har ikke vært bare lett for Toro å komme med en økologisk ris. Ikke bare er leveransene ustabile, men bestillingen må helst legges inn allerede før avlingene såes. Men nå er økorisen i boks. Bokstavelig talt. Produktsjef Svein Erik Schilbred-Eriksen satser nå på at Toros første økologiske produkt, langkornet ris dyrket i Italia, skal bidra til økovekst i kategorien. - Innen ris var økoandelen i fjor høst bare på 0,5 prosent, men vi ser i andre kategorier at når store leverandører satser økologisk, så øker andelen raskt, sier Schilbred-Eriksen.

Men noen bestselger tror han ikke økorisen blir. - Nei, det blir nok ikke et veldig stort produkt, men det er viktig å tilby økologisk, for det er mange som etterspør det. Vi har en sterk posisjon innenfor ris, så det er naturlig for oss å satse økologisk i den varegruppen, sier Schilbred-Eriksen.

- Vi har testet smak, for vi er like opptatt av at en økologisk variant skal ha forbrukerpreferanse som ethvert annet produkt, sier Schilbred-Eriksen.

- Men kan dere gjøre så mye med smaken hvis den ikke er bra?

- Nei, men da må vi se på andre leverandører. Vi har vært gjennom flere, så det var ikke det første og beste vi kom over som nå er sluttproduktet. Det har vært en temmelig lang prosess, sier Schilbred-Eriksen, som har tro på produktet: - Selv om markedet på nåværende tidspunkt ikke er av de største, mener vi Toro vil bidra med vekst her, forsikrer produktsjefen.

Powered by Labrador CMS