Nyheter

Varige mattrender

OSLO SENTRUM: Internasjonale megatrender for mat og drikke er helse, ferskhet, bekvemmelighet og tilgjengelighet. - Forbrukerne vil ha verdi for pengene, sier Cecilie Kløvstad fra ACNielsen Norge, og slår fast at helse og velvære vinner terreng også her til lands.

Publisert Sist oppdatert

I et innlegg om mattrender på Multichem-konferansen, dokumenterte Cecilie Kløvstad forbrukernes helsefokus med å fortelle at kildevann økte med 102 prosent i Norge i 2006, juice og fruktdrikker med 22 prosent og fisk med 19,5 prosent. Hun slo dessuten fast at det er merkevarene som driver veksten, ikke kjedemerkene. Verdiveksten er langt større enn volumveksten.

Helsetrenden er ingen døgnflue. Den er tvert imot en langbølge, hevder Kløvstad, som gir denne oppskriften på økt salg: bekvemmelighet, nytelse og mangfold, sunne alternativer. Det finnes ti hovedmattrender i tiden, listet hun opp: ? Gammeldags mat, back to basics. ? Prestasjonsmat - fusion,

vise hva man kan. ? Helsemat - kropp og

sunnhet, stigmatisering av

overvekt. ? Verdensmat - pizza. taco,

hamburger, lasagne. ? Politisk mat - natur, helse.

økologi. ? Tradisjonsmat. ? Nisjemat, sporbar mat -

som Stangekylling og Lam

fra Hallingskarvet. ? Velstandsmat - kjøtt, og

dyr ferdigmat. ? Sunnere hurtigmat. ? Belønningsmat - en tur på

McDonald's eller Peppes,

men ikke så ofte dyre restauranter.

Powered by Labrador CMS