Nyheter

Varmesøkende køfjerner

CHICAGO: Tescosjef Terry Leahy gir overvåking av kundenes kroppsvarme æren for ti prosent økning i fortjenesten. Nå skal kassekø-planleggeren testes ut på butikker med norsk størrelse.

Publisert Sist oppdatert

- Nå skal vi inn i butikker med maksimalt fire kasser, forteller Chris Precious i Irisys. Den britiske kø-overvåkeren har skapt furore i butikkene til Tesco. Konsernsjefen selv, Terry Leahy, pekte ut Irisys som en viktig del av forklaringen på de gode tallene forrige gang han presenterte regnskapet. Og nå er systemet på vei inn i mindre butikker.

KØ OG KROPPSVARME

Det hele handler om å forutsi kassekøene og sørge for at passe mange kasser er åpne til enhver tid. Det gjør Irisys rett og slett ved hjelp av kroppsvarme. Varmesøkere sørger for at kundene telles når de kommer inn, og for at de registreres når de kommer til kassen. Dataene bearbeides slik at butikken til enhver tid kan få beskjed om hvor mange som må være på plass i kassene, med 15-30 minutters forvarsel.

Det gjør kundenes handleopplevelse bedre. Dessuten har Tesco sin egen garanti, og lover kundene at så lenge ikke alle kassene i butikken allerede er åpne, skal det åpnes nye så snart det blir kø. Men åpning av nye kasser og varsel opptil en halvtime i forveien, det er forståelig nok gjennomførbart bare i større butikker. De minste av de 720 Tesco-butikkene som har systemet, har åtte kasser.

SERVICEHANDEL

Likevel: Nå skal de små få prøve. Kø-overvåkingen skal inn også i servicehandelsbutikkene til det britiske konsernet, Tesco Express.

- Vi er ikke ferdige med detaljene. Men der må vi legge det opp på en annen måte. I så små butikker er det ikke snakk om å åpne nye kasser, men mer å sørge for at kundene kommer raskest mulig gjennom kassen, sier Chris Precious.

Gevinsten kommer først og fremst i form av mer fornøyde kunder. Det ville vært mulig å kutte lønnskostnadene i kassen litt, men de arbeidstimene som spares inn, brukes heller til andre arbeidsoppgaver. Gevinsten kommer på inntektssiden, ifølge Leahy og Precious.

350 000 SLIPPER KØ

Noen butikker i Nederland, Frankrike, USA og Sør-Afrika er også på kundelisten til Irisys, og i Skandinavia er selskapet representert med agent i Göteborg.

Chris Precious regner med at det vil ta litt tid og mye læring før gevinsten er på plass også i de mindre butikkene. Men tallenes tale er klar så langt: Ifølge de siste kvartalstallene fra Tesco har kjeden nå hver uke 350 000 flere kunder som slipper å stå i kø.

Powered by Labrador CMS