Nyheter

Varsler 30 nye Coop Extra i året

Da Coop Norge la frem 2010-resultatet i formiddag, varslet Ola Strand en ytterligere satsing på lavpris gjennom Obs, Extra og Prix. – Vi kommer til å etablere 30 nye Coop Extra årlig fremover, sier Strand.

Publisert Sist oppdatert

Ola Strand regner med at Extra allerede i år blir så stor at kjeden kommer med i de landsomfattende prisundersøkelsene.

Under pressekonferansen varslet Strand også økt satsing på emv. Kooperasjonen har økt emv-andelen fra 12 til 14 prosent det siste året, men Strand varsler at den skal ytterligere opp til 20 prosent av omsetningen. Strand gjentok også ambisjonen om 26 prosent markedsandel i 2016.

– Konkurransen på sisteleddet er knallhard og den er økende, men vi har tenkt å bite godt fra oss, sier Strand.

Coop i Norge fikk i fjor et resultat før skatt på 912 millioner kroner. Det er en forbedring på 149 millioner kroner fra 2009. 280 millioner kroner stammer fra resultat før skatt i Coop Norge konsern, mens 636 millioner kroner er overskudd i samvirkelagene. – Selv om 2010-resultatet er godt, har vi fortsatt mer å gå på i Coop. Nå er vi i gang med å styrke vår posisjon for å legge grunnlaget for ytterligere framgang, sier Strand.

Coop Norge SA konsern hadde i 2010 salgsinntekter på 28,065 milliarder kroner, mot 27,468 milliarder kroner året før. Salget til samvirkelagene økte dermed med 2,2 prosent i 2010, det vil si noe mindre enn året før. – Dette skyldes særlig økt prispress og sterk konkurranse i bransjen, blant annet var det stadig priskrig på utvalgte varer i fjor, sier Strand.

Coop Norge SA konserns bruttofortjeneste i 2010 ble på 2,686 milliarder kroner mot 2,582 milliarder kroner i 2009.

Samvirkelagenes samlede omsetning i 2010 ble på 36,562 milliarder kroner, en forbedring på 555 millioner kroner fra året før. – Våre eksisterende butikker gjør det bra, og hvis vi sammenligner vår organiske vekst med konkurrentenes, ligger vi godt an. Utfordringen er i år som i fjor, at Coop etablerer og fornyer butikker i for lav takt. Min jobb blir, sammen med samvirkelagene, å skape ny vekst, sier Strand som det siste året har tilført Coop Norge tre milliarder kroner i ny finansiell styrke, ifølge resultatmeldingen.

På pressekonferansen kom Strand for øvrig med nye utfall mot matkjedeutvalget. – Ethvert analysearbeid må se helheten, men her har man hoppet bukk over det aller viktigste, nemlig leverandørindustrien og landbrukspolitikken. Resultatet er at industrien slipper for lett unna, sa Strand.

Powered by Labrador CMS