Nyheter
Varsler tøffere tone
Styreleder Lisbeth Bull Husby varslet en tøffere tone overfor samvirkelag som ikke driver god og lønnsom butikk. Det blir økt press for fusjoner og nye driftsformer. Samtidig åpnet hun for salg av eiendom for å frigjøre ny kapital til vekst.
Les også
Coop blir Coop Norge
Dårlig start for samvirkelagene
Sterk leder og god betaling
Jakter på nytt hovedkontor
Sak 11/09 på representantskapsmøte var et oppgjør med holdningen til mange i samvirkelagene, og det kom mange nye signaler mellom linjene. Samvirkelagene kommer til å få en modell for kostnadskutt, for å få ny fart i arbeidet.
- Både Coop NKL, Coop Norge, Coop Eiendom og samvirkelagene er utfordret på å kutte kostnader, så det er for tiden sterk fokus på å gjennomføre kostnadsreduksjonsprogrammene. Fellesorganisasjonen bør ha nødvendig likviditet og «handlekraft» for nye offensive tiltak, sa styrelederen i talen sin.
- Mye av vår balanse er bundet opp i eiendom som ligger i vårt eiendomsselskap, noe som binder vårt handlingsrom og fleksibilitet. Styret i Coop NKL vil i samråd med styret i Coop Eiendom løpende utover sommeren vurdere om det vil være riktig å frigjøre kapital for å ha en større fleksibilitet.
Og styrelederen forsatte: - I strategiplanen som vi skal behandle i dette rom senere skal vi vise hvor langt vi bør strekke oss de nærmeste årene og hva som kreves for å nå nye markedsmål. Vi må kort og godt ty til et litt slitt begrep på vår egen situasjon i 2009, fellesorganisasjonen må evne å «både bremse og gasse» samtidig, begge deler på vegne av og sammen med samvirkelagene det gjelder. Vi må klare å øke etableringstakten og øke salget på etablerte salgsflater, samtidig som vi skal komme ned på beste praksis på alle nivåer hva angår kostnader, hensyn tatt at vi er en forretning så vel som en forening.
- Når det gjelder økonomien som skal til, eller hvilken satsning som kreves for vekst i markedet trenger vi ikke ty til stor matematikk for å finne svaret.
Norsk dagligvare omsetter for nær 130 milliarder kroner årlig. For å ta én prosent, ja bare én prosent ny markedsandel må vi øke sisteleddsomsetningen i Coop med cirka 1,3 milliarder kroner, sa Lisbeth Bull Husby.
Hun var også innom det nye vekstmålet på 26 prosent.
- Skal vi sammen sette oss det djerve målet på 26 prosent markedsandel senere i årsmøtet, så kan vel hver og en regne på at vi nå snakker om en skikkelig felles innsats for nyetablering og effektivisering i kooperasjonen vår. Jeg tror vi både må, og vi kan. Konkurrenter har kalt kooperasjonen vår en sovende bjørn. Kanskje vi skal vise dem hva vi er i stand til å utrette i våken tilstand, sa Lisbeth Bull Husby.
Advarte
Samvirkelag som lever over evne fikk også sitt: - Vi har imidlertid en stor bekymring felles. En bekymring som har vokst sakte men sikkert år for år. Vi deler nå ut uforsvarlig mye av vårt overskudd i kjøpeutbytte. For lite blir igjen for å sikre driften på lang sikt. Dette må stoppe, sa Bull Husby.
- For 2008 var kjøpeutbyttet på nær 70 prosent av det samlede overskuddet i samvirkelagene. Dette bør skremme hver og en av oss. Og hver av oss må ta det innover oss på en mer direkte måte enn før, det er vi som har gjort dette, ingen andre. Det er ingen å snu seg til og peke på. Vi har vedtekter vi må følge når det gjelder overskuddsanvendelse. Og tør dere ikke senke utbyttet for kommende år, når dere er midt oppe i den vanskelige årvisse budsjettprosessen, så må dere redusere kostnader der og da.
Klar beskjed
Styreleder Lisbeth Bull Husby kom med en klar melding til lokale styrer og lokal ledelse i mange samvirkelag, som ikke vil fusjonere på grunn av personlige posisjoner. - Jeg må gjenta det jeg og mange av mine forgjengere har sagt. Personlig prestisje, personlige ønsker og lokal høvding-holdning må vike, sa Lisbeth Bill Husby til representantskapet.
Og hun fortsatte:
- Det er i enkelte samvirkelag for lett for administrerende direktør eller for en styreleder, eller en håndfull mennesker å ta kommandoen over utviklingen av et samvirkelag. Personlige posisjoner og vinning må ikke gå ut over det medlemmene ville nytt godt av. Vi må bort fra dette, for det er våre felles forvaltede midler som må brukes de gangene et skakkjørt samvirkelag må ha nødhjelp. Det er også våre felles penger som må brukes til noe som burde vært unødvendig, å smøre et fusjonsønske med pengestøtte, sa styrelederen til sine eierrepresentanter.
Om leverandørene
Styrelederen var også innom leverandørene i talen sin.
- Våre egne varemerker og Coops sterke og solide tradisjoner innen dette området kan bli en langsiktig vinner, hvis vi spiller våre kort riktig. Vi må ikke la oss friste til å overvelde forbrukerne og medlemmene våre med en for rask og for stor andel evm på for kort tid. Vi må ha en god mix av leverandørenes gamle kjente og profilerte varer parret med en økt satsing på våre egne varemerker. Vi må lære av de feil andre har gjort på dette området, sa styrelederen i talen sin.
Internasjonalt
Styrelederen varslet også et økt internasjonalt arbeid på innkjøp, og det arbeides med å knytte til seg innkjøpsmakt fra land utenfor Norden. Etter det handelsbladet.no erfarer er Italia et av de mest aktuelle landene.
Ny leder
Styreleder Lisbeth Bull Husby omtalte også den kommende lederstillingen etter at Nils A. Steigedal i Coop NKL går av med førtidspensjon til høsten. Coop NKL har engasjert et headhuntingsbyrå (Edward W. Kelley med Tor Lian) som i samarbeid med et ansettelseråd skal jakte på nye lederkandidater. Etter det Handelsbladet FK erfarer har den nye økonomiske situasjonen gjort det mer aktuelt enn før å lete utenfor kooperasjonens egne rekker.
Coop blir Coop Norge
Dårlig start for samvirkelagene
Sterk leder og god betaling
Jakter på nytt hovedkontor