Nyheter

Vei og butikk

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Når veien legges om, kan kundene forsvinne. Ingen har noen garanti for at den beliggenheten som er gunstig akkurat nå, vil være det i all fremtid. Det er da heller ikke så rent få butikker, kiosker og ikke minst bensinstasjoner som har måttet flytte eller legge ned når veien er flyttet. Samtidig fører ny vei til nye muligheter for veldig mange. Slik vil det alltid være.

Det som derimot kan og bør endres, er det som skjer når byggingen først er igang. Lokalavisene er fulle av historier om næringsdrivende som plutselig står der uten kunder fordi noen har begynt å bygge om eller ruste opp vei, gate, fortau, vannledninger eller hva det nå måtte være, uten å gi noen slags informasjon. Eller om butikker som taper store penger fordi offentlige byggeprosjekter drar ut og tar mye lenger tid enn planen var. På side 3 kan du lese mer om veibygging som fører til tap for butikkene i Alta og Namsos. Holdningene i Alta er skremmende for den som prøver å holde på levebrødet sitt. Plutselig stenger innkjørsler uten at de som driver butikk, får vite om det. Slik som Ica Nær Elvebakken opplevde, for eksempel: Alle ansatte var på jobb, ingen kunder dukket opp, og ikke før noen gikk ut, oppdaget de at butikken var uten vei.

Ekstra ille er det at Statens vegvesen forteller at dette er entreprenørens ansvar og at informasjon er et krav, mens entreprenøren sier det stikk motsatte. Det tyder på at enten den ene parten eller begge ikke skjønner hva jobben deres går ut på. Uansett hvem som snakker sant og hvem som lyver, er det til syvende og sist Statens vegvesen som har ansvaret og enten må stille tydeligere krav eller skaffe seg en entreprenør som oppfyller de kravene som er stilt.

En butikk kan ikke regne med å få dekket tapene fra det offentlige når det bygges vei. Men alle som berøres av slikt arbeid, må ha krav på å få skikkelig informasjon om hva som skjer. Skaden blir atskillig mindre for den som kan forberede seg. Da holder det ikke som Statens vegvesen gjør i Alta, å vise til at planene har vært tilgjengelige lenge, eller å si som entreprenøren, at det ikke er mulig å springe rundt og fortelle hva som skal gjøres. Seriøse aktører vet slikt på forhånd, og er taleføre nok til å formidle det til andre.

Powered by Labrador CMS