Nyheter

Vekst for Tine i 2013

Tine endte med en totalomsetning 19,96 miliarder kroner i 2013. Det er en økning på 3,8 prosent sammenlignet med 2012. Driftsresultatet ble 948 millioner kroner, mot 934 millioner kroner i 2012, en økning på 1,5 prosent.

Publisert Sist oppdatert

– Vi leverer et tilfredsstillende resultat for 2013 og i 2014 skal vi ytterligere styrke vår fremtidige konkurransekraft gjennom et forbedringsprogram for hele konsernet. På markedssiden kommer Tine norske forbrukere i møte på deres ønske om mer helseriktig mat og smartere måltidsløsninger, sier konsernsjef Hanne Refsholt i Tine i en pressemelding.

Målet er å realisere resultatforbedrende tiltak på 750 millioner kroner innen utgangen av 2015. I løpet av andre halvår 2013 ble flere prosjekter igangsatt.

Salget av hvitost og smaksatt melk hadde god vekst i fjor, og for første gang på fem år øker salget av melk i Norge.

– Vi gleder oss over den økte interessen for melk og vil arbeide videre for å underbygge denne. Det er for tidlig å si om dette er et trendskifte, men flere er trolig mer bevisste på at melk bidrar til mange viktige næringsstoffer som kroppen trenger, sier Refsholt.

Driften i 2013 var preget av kostnadene knyttet til oppstarten av de nye, høyteknologiske anleggene i Oslo og på Jæren. Utviklingen er positiv, ifølge Tine, og fjerde kvartal 2013 viste lavere merkostnader enn samme periode i 2012. For året samlet utgjorde merkostnadene i underkant av 70 millioner kroner sammenlignet med året før.

Powered by Labrador CMS