Nyheter

Vekt med X-faktor

– Jeg har vært 30 år i bransjen, men jeg har aldri vært så entusiastisk i forhold til en nylansering tidligere. Denne vekta har alt, sier eksportsjef Alan Houghton, i Avery Berkel til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Avery Berkel leverer alle typer vekter til kasser, ferskvaredisker og andre behov i dagligvaren. Reintroduksjonen i det norske markedet kommer akkurat i det de lanserer en serie som i beskrivelsen høres mer ut som en ny iDings fra Apple enn som en vekt.

– Har du noen gang tenkt på at en butikkvekt stadig flyttes på og at den blir unøyaktig over tid? Vi har undersøkt 120 vekter ute i butikk, og kun én av dem veide helt riktig. De blir stående skjevt, og da blir de unøyaktige. Og visste du at fysiske lover gjør at en unøyaktig vekt alltid veier til kundens fordel? spør Alan Houghton.

20 veiinger per time med en vekt som heller 1,5 grad betyr 1 000 kroner i tapt salg på ett år. Også dette har XM-vekta fikset. Gjennom en patentert teknologi måler nemlig vekta selv hvor skjevt den står, og så kompenserer den automatisk for dette når den veier en vare. Dette gjør kontroll av Justervesenet og justeringer med teknisk personell overflødig.

Surfe i kassa

Med XM-serien kan den ansatte surfe på nettet eller oppdatere seg på kjedens intranett. – Mange går bort fra kasseområdet eller betjeningspunktet i ferskvaren når det ikke er kunder i nærheten. Det gjør at kunden må vente på å få hjelp. Med mulighet til å lese på kjedens intranett eller søke på visse websider når vekta ikke er i bruk, er det større sannsynlighet for at den ansatte holder seg på plassen sin og er der når kunden kommer, sier Alan Houghton.

Vekta har både berøringstastatur og en avansert skriver som kan skrive ut egendesignede etiketter til ferskvarene, gjerne sammen med en detaljert oppskrift. – Skriveren spoler også tilbake restpapiret etter at etiketten skrives ut, slik at ikke noe går til spille. I en butikk med høy turnover kan den lille funksjonen bety at man sparer inn 20 prosent av etikettrullen på et år, hevder Alan Houghton.

Når skriveren holder på å gå tom for blekk sparer den automatisk blekk til selve strekkoden, slik at den unngår å bli uklar og ikke la seg skanne i kassa.

Vektreklame

Mens folk venter på tur i ferskvaren eller står i kassa, kan de se reklamefilmer eller tilbudsplakater på den lille dataskjermen som vender ut mot kunden. Jepp, du leste riktig. Også kunden har sin egen dataskjerm på denne vekta.

– Denne vekta har et enklere grensesnitt som gjør den utrolig enkel å bruke og som gjør opplæringen nesten unødvendig. Det er spesielt viktig i dyre markeder som det norske, forteller Houghton.

XM-vektene slår seg i hvilemodus når de ikke er i bruk. Det gjør at de kan stå på hele døgnet og motta program- og prisoppdateringer om natten uten å sløse med strømmen. Til tross for de nye vektenes mange finesser, bedyrer Avery Berkel at de ikke koster mer enn vanlige butikkvekter.

Powered by Labrador CMS