Nyheter

Velger lavprisbrød

Norske dagligvarekunder kaster seg over dyre brød i lavprisbutikkene. Dermed taper supermarkedene terreng på et område som tidligere var deres hjemmeban, skriver Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Brødomsetningen til lavpriskjedene Kiwi, Rimi og Rema 1000 vokser på bekostning av supermarkedene. I Aftenposten i forrige uke sa adm. direktør Arne Reiler i analyseselskapet Nielsen at han frykter at vi kommer til å stå igjen med nesten bare lavprisbutikker i Norge, siden supermarkedene taper på flere fronter.

Supermarkedene har fremdeles størst andel av markedet for brød, men Rema 1000 og Kiwi tar innpå og spiser seg dermed inn på deres enemerker. Meny, Ultra, Coop Mega, Spar, Ica Supermarked og Ica Maxi taper i kategorien.

Nielsen-tallene viser at omsetningen på brød øker i kroner, mens mengden går ned. Det betyr at man kjøper dyrere brød enn før, og de dyre brødene handles overraskende nok i lavprisbutikkene.

– Etter den lille finanskrisen vi hadde i Norge i 2008, gikk mange over til å handle mer i lavprisbutikker. Da ser vi også at folk forskyver sine høye kvalitetskrav på brød over i lavprissegmentet, sier administrerende direktør Torgeir Sveine i Coop Norge Industri til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS