Nyheter

Veteraner i toppen

ASKER: Robert Burud og Jan Isaksen er Kiwi-pionerer. For 15 år siden drev de, som noen av de første i landet, hver sin franchise i kjeden. Noen år senere slo de seg sammen, stiftet Oslofjordmat og startet veksten. - Moro å få til nye butikker, sier vekstvinnerne.

Publisert Sist oppdatert

Robert Burud drev Kiwi i Sandvika fra 1989. Jan Isaksen tok med sin butikk i Waldemar Thranes gate i Oslo til Kiwi et år senere. De var henholdsvis Kiwi nummer åtte og 17.

Nå er det mer enn 300 Kiwi i Norge. Burud og Isaksen slo seg sammen og dannet Oslofjordmat AS i 1999. Siden har de jevnt og trutt åpnet én ny butikk i året. - Vi utvikler oss selv ved å starte nytt, sier gründerne. - Men vi har magamål.

TOSPANN

Jan Isaksen og Robert Burud ville mer enn å drive én butikk hver for seg, i Oslo og Bærum. I 1999 dannet de Jaro AS, som i sin tur eier 60 prosent av Oslofjordmat AS. De resterende 40 er det NorgesGruppen som sitter på. Partnerne hadde fått snusen i ledige lokaler på Fusdal i utkanten av Asker sentrum. Det hadde aldri vært drevet dagligvare der. De fikk velmente råd, som: - Vil dere satse sparepengene deres, gutter, så værsågod. Beliggenheten var ikke helt etter boka. - Det ble en trang start i 2000, sier Robert Burud. - De to første årene var ikke allverden. Men nå er det den største butikken vi driver. I år klarer vi et budsjett på 46 millioner netto.

NYE BUTIKKER

Med Indre Oslo, Sandvika og Asker i porteføljen, ble Kiwi Oppsal, Oslo drabant, den neste, i 2001. - Vi måtte ha flere kort å spille på, sier Jan Isaksen. Det neste ble Grenseveien, Gildes gamle lokaler nær Helsfyr i Oslo, året etter. - Da måtte vi ha et hvileår, sier Robert Burud.

I februar 2004 var det slutt på pausen. Da åpnet en ny Kiwi på Schous plass, Oslo sentrum øst. Senere samme år kom Kiwi Veitvet, Oslo nord. - Nå er vi i full gang med Lambertseters første Kiwi. Det er Rema-land, så det var jammen på tide, sier Isaksen. Åpning desember 2005.

BALLER I LUFTEN

- Vi har stadig nye baller i luften, sier Kiwientreprenørene. - Det blir én ny butikk i året maks to, hvis noen av ballene detter riktig ned. Det er først og fremst tilgangen på lokaler med riktig beliggenhet som er nøkkelfaktoren.

Kiwi-partnerne forteller at kjeden sentralt gir gode muligheter for nyetableringer. Men de er opptatt av at franchisetakerne ikke skal miste oversikten. - Kiwi er et vinnerkonsept fordi det er en dynamisk organisasjon. Det er høyt under taket og spillerom for vekst, sier Burud og Isaksen, som har budsjettert Oslofjordmat AS med 200 millioner netto i 2006.

Powered by Labrador CMS