Nyheter

VG fillerister dagligvaremakten

VG tar søndag et knusende oppgjør med dagligvaremakten i en lederartikkel.

Publisert Sist oppdatert

Med utgangspunkt i Konkurransetilsynets midlertidige stans av avtalen mellom Ica Norge og Norgesgruppen tar avisen et oppgjør med matmakten.

Om Konkurransetilsynets avgjørelse skriver VG at «det er en inngripen som kommer sent men godt», før det fyres løs med «delingen av det norske dagligvaremarkedet mellom fire giganter har medført en forsimpling og ensretting av utbudet på matmarkedet hvor forbrukere lokkes og lures til å tro at de handler gode og billige produkter av utmerket kvalitet».

Lederen bommer riktignok litt med fakta rundt maktmakten, som at de tre største aktørene er familieeid (Norgesgruppen, Coop og Rema 1000). Som bransjefolk kjenner til er det kun Norgesgruppen (Johannson) og Rema 1000 (Reitan) som er familieeid av de fire store. Resten er forbrukereid (Coop) og eid av et svensk børsnotert konsern der svenske kjøpmenn er store aksjonærer (Ica).

VG putter alle i samme kurv og fyrer løs:

«De eneste som kan ha noen som helst grunn til å være fornøyd med det norske dagligvaremarkedet er de tre familiene som eier de tre største aktørene, deres butikksjefer samt samvirkeorganisasjonenes konsernledelse. Det burde være et tankekors at de som produserer maten får stadig dårligere betalt for sine produkter, mens grossist- og salgsleddet, som i denne bransjen er sammenfallende virksomheter, stikker av med en desto større andel av verdikjeden.

Det er selvfølgelig helt legitimt å tjene penger, og de nevnte matbaronene har jobbet hardt og skapt mange arbeidsplasser, i tillegg til egne familieformuer. All grunn til å gratulere dem med det. Men kall det forretning når det er det dette handler om, det er en ærlig sak. Ikke lat som det handler om å stå på forbrukernes side. Det er ingen som tror at eierne av Rimi/Ica, Rema, Norgesgruppen eller Coop, for den del, driver butikk som et filantropisk vedelighetsprosjekt».

Konkurransetilsynet blir oppfordret til å se på hele bransjen, ikke bare den dagsaktuelle situasjonen rundt avtalen mellom Ica og Norgesgruppen.

«Derfor burde Konkurransetilsynet se på hele dagligvaremarkedet, ikke bare Norgesgruppens andel, og gjøre en analyse av hvilke tiltak som må til for å skape reell konkurranse i en bransje hvor så mye eiermakt er konsentrert på så få hender».

Powered by Labrador CMS