Nyheter

VGs handlekurv 27 prosent dyrere

I løpet av 10 år har VGs handlekurv på 48 dagligvarer blitt 27 prosent dyrere, melder avisen i dag.

Publisert Sist oppdatert

Det er høyere enn den generelle prisutviklingen på mat og alkoholfrie drikke, som er på 21,2 prosent fra 2005 til 2014.

VG har valgt å bruke Rema i prissammenligningen fordi kjeden har vunnet de fleste av VGs Matbørser gjennom årene. I 2005 kostet VGs matkurv 975,48 kroner. I dag må vi ut med kroner 1237,59 for de samme varene. 18 av 48 varer er blitt mer enn 50 prosent dyrere siden 2005.

Fra 2012 til i dag er derimot handlekurven blitt 2 prosent billigere. Det gjelder i alle varekategorier, men mest i kategorien diverse. – Marginene våre er ikke høyere nå enn tidligere, og har vært stødig de siste 20 årene. Konkurransebildet på produktene betyr mye, da vi alltid skal ha de laveste prisene, men vi må også ta hensyn til innpriser vi får fra leverandørene våre, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 til VG.

At dagligvarer med fett og sukker økt mest i pris i VGs handlekurv forklarer Fossum Beyer med prisendring fra leverandører, avgiftsøkninger fra staten og konkurranse i markedet som noen av hovedårsakene. Leverandørene på sin side konstaterer at det er kjedene, og ikke de, som setter prisene.

– Pris til forbruker ut fra butikk er det handelen og ikke Fjordland som bestemmer. Pris kan dermed variere fra kjede til kjede. Vi har hatt en prisøkning på Bremykt til handelen som hovedsakelig kommer som en konsekvens av prisøkningen på fløte i forbindelse med jordbruksoppgjøret, er Anne Marit Rødland kommentar til VG på at prisen på Bremykt har økt med 138 prosent de siste ti årene.

Powered by Labrador CMS