Nyheter

- Vi har krigsplikt

REKORD: Norgesgruppen er på vei mot et nytt rekordår. - En viktig årsak til veksten er at det er full konkurranse mellom kjedene våre, og at vi satser på kjøpmennene våre, sier konsernsjef Sverre Leiro til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

2007 ble et rekordår for Norgesgruppen, både i markedsandeler og resultat. I forrige uke kunne konsernsjef Sverre Leiro legge frem et rekordresultat på 1,56 milliarder kroner før skatt. Men driftsmarginene er noe svekket. Det er derfor økt volum og lavere enhetskostnader som skal sikre lønnsomheten fremover. 2008-planene legger opp til fortsatt vekst.

- Vi merker priskonkurransen, men vi tror på fortsatt vekst, sier Leiro til Handelsbladet FK.

Krigsplikt

Med en markedsandel på 39,2 prosent er oppkjøp i dagligvarebransjen nesten umulig av konkurransepolitiske årsaker. Men Sverre Leiro har tenkt å vokse videre gjennom organisk vekst. I et marked hvor hvert prosentjafs betyr 1,17 milliarder kroner i økt omsetning, er det en vekststrategi. - Det å sette en vekstgrense ville vært et helt håpløst signal. Vi vokser fordi vi er dyktige og har en stor spennvidde i kjedekonseptene. En viktig årsak er til dét, er at det er full intern konkurranse mellom kjedene. Det er krigsplikt. Det er like sikkert som at ordet konsolidering er forbudt i dette konsernet, sier konsernsjef Sverre Leiro til Handelsbladet FK.

Oppkjøp

Etter hva Handelsbladet FK erfarer, kan det ventes oppkjøp innenfor faghandel om det dukker opp konkrete muligheter. Norgesgruppen har kartlagt markedet og det er gitt grønt lys for vekst i Norge og Norden. Oppkjøpet av bokhandlerkjeden Libris markerte starten på etableringer i nye bransjer. - Vi går gjerne inn i nye bransjer, dersom vi har noe å tilføre. Vi har kartlagt markedet og har gjort hjemmeleksa. Dukker det opp noe, er vi klare til å være med i en budrunde, sier Leiro til Handelsbladet FK.

- Europris, Nille og Plantasjen er alle kjeder der hovedeieren etter hvert kommer til å selge seg ut?

- Vi følger med, sier Leiro diplomatisk.

Norden

I sommer blir de første Kiwi-butikkene etablert i Danmark, den første etableringen utenfor landegrensene for Norgesgruppen. Mange tror samarbeidet med det danske dagligvarekonsernet Dagrofa kan bli til mer. Etter hva Handelsbladet FK erfarer, kan samarbeidet bli utvidet, også til andre dagligvarekjeder. I den nordiske strategiplanen er også svenske Axfood og Bergendahl nevnt som partnere. - Vi har ingen konkrete planer, men vi kommer til å gjøre det som er nødvendig. Det gjelder ikke bare dagligvarer, men også storhusholdning der vi allerede har nordiske kunder, sier Leiro.

Lidl

Men det er på hjemmebane at hverdagsslaget står. Snart forsvinner Lidl, og konkurrent Rema 1000 blir litt større. - Jeg beklager at Lidl forsvinner. Kjeden har vært et friskt pust som har skjerpet bransjen. At de kaster inn håndkleet tar jeg som et bevis på at konkurransen virker. Strategien deres var helt feil, sett fra min stol, samtidig som det norske importvernet gjorde at Lidl ikke fikk vist frem sine sterke sider på ferskvarer. Derfor ble det for vanskelig, sier Leiro.

- Hvordan burde Lidl ha angrepet det norske dagligvaremarkedet?

- Lidl valgte å etablere seg i randsonen, på steder der markedet er minst. Det var en stor feil. Hadde de derimot bestemt seg for å satse bare i Oslo, kunne det ha blitt en suksess. Det kunne utfordret hele bransjen og satt ordningen med fraktutjevning på prøve. I ytterste konsekvens kunne det truet hele systemet med like priser over hele landet. Det skjedde heldigvis ikke, sier Leiro.

Powered by Labrador CMS