Nyheter

Vil bli større å spill

Narvesen omsatte i fjor for nærmere 2,8 milliarder kroner bare på spill. - En viktig bidragsyter for kioskene, forklarer Preben Idsøe. Med stadig større konkurranse fra nettaktører, er ambisjonene for 2007 likevel store: Ti prosent vekst er målet.

Publisert Sist oppdatert

For enkelte Narvesen-kiosker er spill blitt et være eller ikke være. Snittomsetningen lå i 2006 på over seks millioner kroner. På bunnlinja betyr det sekssifrete beløp. - Spill genererer kunder og det genererer penger, slår Preben Idsøe i Reitan Servicehandel fast.

Totalt omsatte Narvesen for 2,8 milliarder på spill i fjor. Det er en økning på seks prosent fra fjoråret. En stor bidragsyter til veksten er Lotto, som i 2006 ga kjempeøkning med høyere rekkepremier. Innføringen av Yezz har også gitt vekst på skrapelodd.

- Narvesen skal være synonymt med spill. Med 440 av våre 470 kiosker som Norsk Tipping-kommisjonærerer, har målet vært, og er fortsatt, å være det naturlige stedet for spill for kunden, sier Idsøe til Handelsbladet FK.

I 2007 er målet at spillomsetningen skal øke med ytterligere ti prosent, og da ser man bort fra automatinntektene. Kampanjegjennomføring skal kjeden også bli enda bedre på; sju tre-ukersrunder er satt av til spillkampanjer også i år.

IKKE TRUET AV NETT

At nettspill blir en stadig større konkurrent, tar Idsøe og Reitan Servicehandel seriøst, men kjeden føler seg likevel ikke truet. - Spill på nett er en helt naturlig utvikling, og for oss blir det som en hvilken som helst annen konkurrent. Vi har ingen planer om å konkurrere online, men konsentrerer oss heller om å bli enda bedre på det vi er gode på fra før, sier Idsøe.

Og konkurransefordelene han sikter til: Tilgjengelighet, service, kompetanse og veiledning. Det er på de punktene de beste kommisjonærene i kjeden skiller seg ut. - De som har et ordentlig engasjement, og brenner for spill, får også mest igjen, sier Idsøe. Eller som Norsk Tipping sa i sin begrunnelse da Narvesen ble kåret til årets kjede i 2006: Flere av kjedens butikker er også aktive med egne tiltak for å øke spillomsetningen. - Det er takket være kommisjonærene at vi har blitt så gode på spill. Nå må vi jobbe for å overføre kompetansen til resten av kioskene, sier Idsøe.

MER BILLETTER

2007 blir også et viktig år for Reitan Servicehandel hva gjelder billetter. I året som gikk havnet billettomsetning på ca. 830 millioner

kroner i Narvesen. Den regner Preben Idsøe med vil øke betydelig i årene som kommer, spesielt med tanke på lanseringen av Go. - Vi ønsker å knytte billetter opp mot vår profil i enda større grad enn før, sier han.

Et annet steg i den retning er lanseringen av Billettservice som partner. Første pilot er allerede i gang. - På sikt ønsker vi å ta 50 prosent av billettmarkedet i våre kanaler, forteller Idsøe, som regner med at kjeden vil være fullt operativ på Billettservice og Billettluka.no i løpet av første kvartal.

I tillegg gjennomføres det et elektronisk billettprosjekt sammen med Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk, med planlagt pilot i andre kvartal. - Narvesen og 7-Eleven ønsker i tillegg å ta et enda sterkere grep rundt billettsalg for offentlig transport, inkludert full distribusjon av NSB-billetter, forteller Preben Idsøe.

Powered by Labrador CMS