Nyheter

Vil bruke Kvikk Lunsj-stripene igjen

Juritzen Forlag har planer om flere «Kvikk Lunsj-bøker». – Freia har ikke rettighetene til disse tre fargestripene, sier forlegger Arve Juritzen til Handelsbladet FK.

Publisert Sist oppdatert

Arve Juritzen møter i dag Kraft i Oslo tingrett, etter at leverandøren saksøkte Juritzen Forlag for urettmessig bruk av Kvikk Lunsj-designen da han utga boken «Påskekrim» i april 2009. Omslaget er tydelig inspirert av den kjente sjokoladen.

I dagens rettsmøte kom det frem at Juritzen godt kan tenke seg å benytte Kvikk Lunsj-stripene til kommende utgivelser i en påskekrimserie under vignetten «Den originale påskekrimmen fra Juritzen Forlag».

– Freia har ikke rettighetene til disse tre stripene til annet enn sjokolade. Dette er de samme tre stripene som benyttes i rastakulturen, og som er benyttet som symbol for den afrikanske frigjøringskampen helt siden 1700-tallet, sier Arve Juritzen til Handelsbladet FK.

Forlaget har nå søkt om rettighetene til å benytte de tre omstridte stripene i boksammenheng, og Juritzen bekrefter at planen er å bruke designen som fast omslag for påskekrimserien.

– Hadde det ikke vært veldig mye enklere å bare finne en annen illustrasjon?

– Jo! Og vi solgte mer av årets bok som hadde et helt annet omslag, nemlig et bilde av en blodig vott. Den egentlige årsaken til at vi er her i dag, er at noen må kjempe for ytringsfriheten. Det må være lov å bruke disse stripene i et fritt kunstnerisk uttrykk, slik mange har gjort før oss med utgangspunkt i andre verker, sier Juritzen, og nevner kunstneren Andy Warhol som eksempel. Han benyttet seg av blant annet Coca-Cola og Campbells’ Tomato Soup i sine mest kjente verker.

– Vi skal ikke la en amerikansk sukkerprodusent får lov til å begrense ytringsfriheten. Det kan ikke være slik at bare fordi de er store, har flest advokater og mest penger skal få overkjøre folks rett til frie ytringer. Hvis de tror det, har de møtt feil mann. For meg er dette en prinsippsak, sier Juritzen.

Kraft Foods er helt uenig med Juritzen om at dette handler om ytringsfrihet, og peker heller på reinspikka varemerkesnylting.

– Dette handler ikke om ytringsfrihet, men om å bruke Kvikk Lunsj som salgsplakat for en bok. Bruken innebærer en urimelig utnyttelse og forringelse av Krafts varemerke, og vi ber om at den kjennes ulovlig og at rettighetssøknaden for videre bruk kjennes ugyldig, sa Krafts advokat Toril Melander Stene i sitt åpningsinnlegg i dag.

Da retten ble satt torsdag morgen, forsøkte Juritzens advokater å begrense saksanlegget. Det ble vist til at forlaget ikke vil gjøre et nytt opptrykk av 2009-utgaven. Det ble foreslått at retten begrenset seg til å behandle det nye omslaget som det nå er søkt rettigheter for.

Forslaget ble kontant avvist fra Kraft, som først ble gjort kjent med ønsket i går ettermiddag. – Så vidt vi forstår erkjenner ikke Juritzen at bruken av 2009-omslaget innebærer en krenkelse av Krafts rettigheter. Spørsmålet er derfor fortsatt omstridt, og det er av prinsipiell betydning for Kraft å få prøvet dette rettslig, argumenterte Krafts advokat Toril Melander Stene.

Retten så heller ingen grunn til å begrense saken, som dermed tas opp i sin fulle bredde.

Powered by Labrador CMS