Nyheter

Vil endre runde tomater

CONVENIENCE: Tomatprodusentene vil ha bedre betalt og færre av de runde tomatene i løs vekt.

Publisert Sist oppdatert

- Vi bør endre måten å presentere runde tomater på, sier Bjarte Åsbø i Grøntprodusentenes Samarbeidsråd. - Skal det være butikk, holder det ikke å la dem ligge løst i en stor kasse, konstaterer Åsbø. Han tok for seg markedssituasjonen på Tomatfestivalen i Finnøy.

I dag utgjør de runde tomatene rundt 60 prosent av det som dyrkes i Norge, ifølge Bjarte Åsbø, men den situasjonen kommer sannsynligvis til å endre seg neste år. Klart viktigst blant spesialtomatene er klasetomat og cherrytomat.

- Vi må ha ett billigprodukt i butikkene, og kanskje en del av de runde tomatene bør være det. Men alt skal være convenient i dag. Jeg vet ikke om det er spesielt convenient å plukke tomater fra en kasse, sier Åsbø, som er konsulent med ansvaret for veksthus i Grøntprodusentenes Samarbeidsråd.

- Spesialtomatene er innpakket slik at det er lett å handle dem. Det er lett å ta med seg en kvartkilos- eller halvkilospakke. Handler folk en pakke, spiser de den helst opp, og jo mer de spiser, jo mer får de smaken på det, utdyper han overfor Handelsbladet FK.

Bjarte Åsbø peker også på arbeidet som gjøres i KSL Matmerk og mulighetene for å bygge norske tomater som en merkevare. Men det er vanskelig og dyrt - i første omgang kan han tenke seg å emballere flere av de helt vanlige tomatene og gjøre det lettere å plukke dem i butikken.

Coop Marked er dagligvarebutikken i Judaberg, kommunesenteret i Finnøy. Under tomatfestivalen er det noen tusen ekstra potensielle kunder innom, og butikken har gode dager. Coop er også aktivt med på festivalen.

- Interessen er stor nå som alle er opptatt av helse, sier Kari Furenes, som demonstrerte både tørket frukt og friske grønnsaker på Tomatfestivalen. - Tørket frukt tar av, konstaterer hun.

Powered by Labrador CMS