Må bekrefte: Kortbaserte lojalitetsprogrammer krever at du må bekrefte beløpet for å gjennomføre kjøpet med kontaktløse betalingsmidler. Foto: Rema 1000

Nyheter

Vil ha enda enklere «tæpping»

Kontaktløse betalinger krever ingen pin-kode for beløp under 400 kroner, men i noen butikkjeder er du fremdeles nødt til å bekrefte sluttsummen. – Et irritasjonsmoment, mener Rema 1000.

Publisert Sist oppdatert

Å betale kontaktløst med kortet – «tæpping» – skal skrelle bort ni sekunder av kjøpsprosessen. Fra og med nyttår i år har alle brukersteder som tar imot kortbetaling måttet møte internasjonale sikkerhetskrav i terminalene sine, og samtidig vært pålagt å aktivere den kontaktløse teknologien i disse.

Nå som løsningen har blitt rullet ut hos stadig flere butikker og brukersteder, er det én ting flere setter spørsmålstegn ved: Hvorfor må man trykke «OK» for å bekrefte kjøpet?

– Det er dessverre et krav at vi som har kortbaserte lojalitetsprogrammer må be kundene våre godkjenne endelig sum når de tæpper kortet, selv om summen er lavere enn fullpris, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000 til Dinero.no.

I kjedens fordelsprogram Æ registrerer kundene debet- eller kredittkortet sitt opp mot rabattsystemet, som er appbasert. Hägg sier at hele 36 prosent av Rema 1000s transaksjoner i Norge var kontaktløse i uken som gikk.

– Det er et lite irritasjonsmoment vi gjerne skulle vært foruten, men det er likevel raskere og enklere enn å bruke chip og kode. Heldigvis er norske kunder kjappe med å tilpasse seg nye løsninger, sier han.

Også kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Nora Mile Helgesen, melder om det samme for sine tæppende Trumf-medlemmer. I overkant av 40 prosent av transaksjonene hos Kiwi var kontaktløse i uken som gikk.

– Årsaken til dette er at betalingsterminalene må sjekke om kortet er registrert i Trumf-programmet før betalingen skal skje, og det er ikke teknisk mulig å løse dette ved å kun tæppe en gang, forteller hun.

Hos Coop unngås beløpsbekreftelsen ved at man enten tilkjennegir sitt medlemskap med enten app eller medlemskort. Hos øvrige kjeder og brukersteder trenger man ikke bekrefte beløpet på grunn av at det enten ikke foreligger noe kortbasert fordelsprogram, eller rent enkelt at brukerstedet ikke har dette som et tilbud i det hele tatt.

– Butikken gjør et oppslag mot lojalitets- og rabattordninger idet kunden tæpper bankkortet. Først når det er gjort, avstemmes prisen du skal betale, før du godkjenner summen i terminalen, bekrefter kommunikasjonsrådgiver i Vipps, Hege Steinsland.

Hun forteller at andelen tæppinger med BankAxept på landsbasis lå på 35,5 prosent i januar.

En av hovedargumentene for å benytte kontaktløshet i butikk er at det minimerer tiden ved betalingspunktet. Hvordan påvirker denne ekstrabekreftelsen tiden man bruker i kassa?

– Det er forskjellig fra butikk til butikk avhengig av hvilken løsning butikken har.

– Vil det komme løsninger som gjør at man unngår dette i framtiden?

– Vi evaluerer løsninger som er i markedet til enhver tid. Om det kommer andre løsninger enn dette er for tidlig å si, sier Steinsland avslutningsvis.

Powered by Labrador CMS