Nyheter

Vil ha flere Remamillionærer

OSLO SENTRUM: Priskutt, nye produkter, bedre eksponering, økt markedsføring og en forbedret økonomisk avtale for kjøpmennene. Handelsbladet FK var flue på veggen da lista ble lagt under Rema 1000s riksmøte i Oslo Spektrum.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000s riksmøte var et døgn preget av lavere priser, vekst og en ny glød. Kjeden øker farten i kampen om dagligvaremilliardene, og målet er en årlig langsiktige målet er en markedsandel på 30 prosent.

199 kjøpmenn reiste seg i tur og orden da listen over millionærbutikkene (et resultat på mer enn én million kroner før eierlønn) rullet over storskjermen. Listen startet med Alta og sluttet med Ås. Men mange av kjøpmennene sliter med egne resultater, for marginene er presset. Halvparten av butikkene er ikke på millionærlisten, og noen sliter skikkelig. Men nå skal det bli bedre.

Adm. direktør Tom Kristiansen presenterte en ny økonomisk modell for franchisekjøpmennene, for å demme opp for økte kostnader, mer arbeid, marginpress og en gryende misnøye. Bruttofortjenesten øker til 16,3 prosent og modellen legger opp til at kjøpmennene skal sitte igjen med minimum tre prosent i resultat før eierlønn. Det var en melding som ble tatt godt imot.

MER NYTT

Innkjøps- og kategoriavdelingen i Rema 1000 Norge får en sentral posisjon når kjedelaget øker farten, og det blir enda flere egne merkevarer, både i dagligvarer og nonfood. Det betyr samtidig at prispresset øker på leverandørsiden.

Barnefamilien, måltidsløsninger og sunne produkter er blinket ut som de tre store vekstdriverne fremover. Det vil prege både markedsføring og produktvalg. Samtidig utvides åpningstidene i butikkene. Den nye kjernetiden er fra 07.00 til 23.00 og fra 08.00 til 21.00 på lørdager.

- Vi må ikke bli som Solo, drikken alle elsker men som nesten ingen kjøper. Vi endrer oss hele tiden, sier Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan.

21 NYE PRODUKTER

Landlord, et av kjedens egne merker, kommer med 21 nye produkter som skal presse pris i butikkene. Det blir også et økt samarbeid med Rema 1000 i Danmark, som har hatt stor suksess med egne merkevarer. Blant nylanseringene som ble presentert under riksmøtet, var det en rekke nye produkter i kategoriene kjøtt, fisk og sunne produkter. En fiskepølse laget av laks og ørret, og som skal selges under kjedens eget merke Gode Hav, er snart på vei til hyllene. - Vi skal være billigst både med egne merker og med varer fra leverandørindustrien. Noe annet er rett og slett ikke tema. Det holder ikke å være like god. I første omgang setter vi ned prisen på 33 sunne produkter, noe som koster oss mellom 30 og 40 millioner kroner. Vi skal være billigst, samtidig som vi skal konkurrere med supermarkedene om kvalitet og utvalg av ferskvarer. Den store forskjellen er at vi har de laveste kostnadene, sier Ole Robert Reitan til Handelsbladet FK.

En intern test for å teste ut nivået i den nye prisstrategien, viser at en handlekurv på 284 kroner er 17 prosent billigere enn hos konkurrent Kiwi. First Price fra Norgesgruppen blir slått i den nye prismodellen.

Reitans forbilder er H&M og Ikea, som begge klarer å selge billig samtidig som de er trendsettere for en ny generasjon krevende forbrukere. - Det viser at det går an å gjøre begge deler, sier Reitan.

Powered by Labrador CMS