Nyheter

Vil ha mer lokalt i hyllene

Norgesgruppen ønsker å bidra til at den sterke lokalmatveksten fortsetter, og jakter flere produkter.

Publisert Sist oppdatert

– Målet vårt er at salget av lokalmat skal være minst 2-5 prosent høyere enn veksten i dagligvaremarkedet for øvrig, sier produktgruppesjef for lokalmat og spesialiteter i Norgesgruppen, Eivind Haalien.

For å nå målet har Norgesgruppen startet jakten på lokale kvalitetsvarer. Haalien tar for seg fylke etter fylke, besøker, smaker seg fram til og kartlegger lokale samarbeidspartnere. Hensikten er å få lokale varer tydelig frem i hver enkelt region, og gjennom dette gi kunden mangfold, stolthet og matglede.

– Våre butikker er en viktig del av mange lokalsamfunn landet rundt. Lokalmat gir konkurransekraft, lokal forankring og lokal verdiskapning, sier han.

I går gikk Norgesgruppens årlige lokalmatseminar av stabelen i Valdres. Her fortalte Haalien om noen av sine lokalmatreiser og dro frem flere eksempler som finnes i Norgesgruppens sortiment.

– Det er mange fantastiske historier der ute. De kjennetegnes av engasjement, hjertevarme og kvalitet. Det handler om skaperkraft og lokalt engasjement, sier Haalien.

Meny/Ultra sine beste fagfolk, Meny-lauget, jobber bevisst med å løfte de beste lokalmatprodusentene inn i hyllene i sine butikker. I Spar/Eurospars nye profil blir lokalmat godt ivaretatt, og i løpet av 2014 vil kjeden ha om lag hundre butikker med egen lokalmatdisk. I alle Joker-butikker finner man også mat fra Tind spekemat, Epleblomsten og Rørosbakeren.

– Vi ønsker å bidra til at flere lokale leverandører kan bli regionale eller nasjonale. Vi vil ha med oss både små, mellomstore og store ambisjoner på laget. Den spennende reisen på jakt etter lokalmat-skatter fortsetter, sier Haalien.

Powered by Labrador CMS