Nyheter

Vil ha norsk sjokolade

Utenlandsk sjokolade sliter i butikkhyllene. Nordmenn vil ha den norske.

Publisert Sist oppdatert

– Over 70 prosent av sjokoladen vi spiser er laget i Norge. Norske merker klarer seg svært godt i konkurransen med utenlandsk sjokolade og sukkertøy, sier direktør Roald Gulbrandsen i NHO Mat og Drikke.

Importen av sjokolade har vært stabil de siste ti årene. I 2001 ble det importert 38 000 tonn sjokolade og sukkervarer, i fjor var tallet 39 500 tonn. – Ingenting tyder på at nordmenn bytter ut den norske sjokoladen med utenlandske merker, sier Guldbrandsen.

Sjokoladehyllene i butikker og kiosker domineres altså fullstendig av de norske sjokoladeprodusentene. Og ingen sjokolader rokker ved posisjonen til Freias Melkesjokolade som alene har en markedsandel på 9 prosent.

– Melkesjokoladen er blitt selve definisjonen på hvordan sjokolade skal smake. Vi er vokst opp med smaken, og all annen sjokolade sammenlignes med den, sier markedsdirektør Bjørn Kjetil Tønnessen i Freia.

Han mener sjokoladesmaken du har vokst opp med setter varige spor i smaksløkene.

– Det gjør det veldig vanskelig for nye sjokoladesmaker og merkevarer som vil inn på det norske markedet. Fenomenet er det samme i andre land. I England har Cadbury tilsvarende posisjon, og svenskene elsker sin Marabou-sjokolade.

Gjennomsnittlig spiser hver nordmann 9,5 kilo sjokolade i året og ligger dermed nær sjokoladetoppen i Europa. Bare sveitsere (10,7 kilo), engelskmenn (10) og rumenere (9,8) spiser mer enn oss.

– Nordmenn vil ha enkle og rene smaker. Både salgstallene og undersøkelser bekrefter at tradisjonsrike og eldre sjokolademerker fenger mest. Nordmenn liker best sjokolader som vi har spist før. Hele 40 prosent av oss har den samme favorittsjokoladen som da vi var barn, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Nidar.

53 prosent av sjokoladen vi spiser er laget av Freia, 27 prosent av Nidar og 4,3 prosent av Brynildsen, som lager Minde sjokolade.

Powered by Labrador CMS