Nyheter

Vokser med konseptet

SVOLVÆR: Konseptet og staben, det er nøkkelen til suksessen, mener Rema-kjøpmann Ørjan Helmersen i Svolvær. Bedriften han startet i 1999, er en av vekstvinnerne i norsk dagligvarehandel.

Publisert Sist oppdatert

Ørjan Helmersen AS heter selskapet som driver Rema 1000 i Svolvær. Det ble etablert 18. mars 1999, da kjeden valgte å satse på sentrumshandel i lofotbyen. Allerede første fulle driftsår, i 2000, var omsetningen på 37 millioner kroner netto. På de tre årene til 2003 økte omsetningen med 67 prosent, til 61 millioner.

Satset på detaljØrjan Helmersen drev agenturfirma i dagligvarebransjen sammen med faren sin. De solgte blant annet Friele kaffe og Diplom-Is i Lofoten og Vesterålen.? Den slags virksomhet var på hell utover i 1990-årene, og da Rema 1000 ville ha franchisetaker for å starte butikk i Svolvær, søkte jeg og fikk tilslag, forteller Ørjan Helmersen. I mars 2003 åpnet butikken i nytt butikklokale i Svolvær sentrum. Urbanisasjonen Svolvær teller 4 000 innbyggere. På rekke og rad kan befolkningen velge mellom Rema 1000, Rimi, Coop Mega og Spar. Hele Vågan kommune rommer 10 000 mennesker. Kommunalt monopol og øltomme butikker i Svolvær sentrum, fører til at både fastboende og turister lekker handel til Leknes, som får selge butikkøl. ? Men vi har klart oss bra, sier Helmersen beskjedent.

Vekst og utvidelseRema 1000 Svolvær har hatt solid omsetningsvekst alle de målte årene. Men 2004 har vært et konsolideringsår, hvor salget økte beskjedent til 62 millioner kroner, fra 61 millioner året før. Det skyldes delvis transportstreiken, men først og fremst anleggsarbeid i forbindelse med ombygging og utvidelser. ? Vi holdt stengt en ukes tid. Nå har butikken en salgsflate på 850 flotte kvadratmeter.? Det er artig å drive i så fine omgivelser, sier kjøpmannen. ? Det synes de ansatte også. Jeg har vært heldig med medarbeiderne mine. De fleste har vært med fra dag én. Alle har sitt ansvarsområde og kan ta selvstendige beslutninger. Jeg er den eneste som kan reise bort uten at det merkes.

TrivselØrjan Helmersen gir kjedekonseptet mye av æren for egen fremgang. Men trivsel er også viktig, mener han. God kollegial tone er noe kundene merker. Det gjør forøvrig industriens representanter også. De tar gjerne spisepausen sin på Rema i Svolvær.Med to hurtigruteanløp om dagen og stor landeveis turisttrafikk, er juli årets beste måned. Rema-sortimentet er pyntet på med et utvalg fra Lofotprodukter. ? Men det er vanskelig å få utenlandske bobilturister til å forstå at de ikke kan få kjøpe seg en pils til den gode maten, sier Helmersen, som er klar for ny vekst i 2005. ? Alt over fem prosent er akseptabelt.

Vekstvinner

Selskap: Ørjan Helmersen ASButikk: Rema 1000 SvolværSted: SvolværDaglig leder: Ørjan HelmersenOmsetningsvekst: 2000 ? 2003: 67%Netto omsetning 2003 iht. levert regnskap: 61,7 millioner kroner.Netto omsetning: 2004 (estimat): 62 millioner kroner .Rangering Vekstvinnerne: Nr. 38

Vekstvinnerne ? topp 50

Handelsbladet FK presenterer vekstvinnerne blant dagligvare- og kioskdetaljistene. Nær 500 bedrifter tilfredsstiller de strenge kravene til å være med i denne gruppen. Analyseslskapet Dun & Bradstreet har, på oppdrag fra Handelsbladet FK, vurdert innleverte regnskaper for årene 2000-2003 og kommet opp med bedrifter som har vist sammenhengende betydelig vekst og positive resultater gjennom hele perioden. I løpet av året vil de 50 mest vekststerke bli besøkt og presentert i artikler.

Kriterier: Dagligvare-/kioskdetaljister som har vært etablert i minst fem år pr. 2003, som har hatt positvt driftsresultat alle år fra 2001 til 2003, som har hatt omsetningsvekst i alle de tre årene. Bedriftene skal ha levert regnskap til Brønnøysundregisteret. Coop-butikker er derfor ikke med i oversikten. Dun og Bradstreet Norway har funnet 493 selskap som tilfredsstiller disse kriteriene. Handelsbladet FK har korrigert for kjeders sentrale og regionale selskap og bedrifter hvor veksten utelukkende skyldes fusjoner.

Powered by Labrador CMS