Nyheter

Vurderer å gi opp økosatsing

Nortura vurderer å gi opp satsingen på økologiske produkter, skriver Nationen. Dårlig tilgjengelighet i butikk er en av hovedårsakene.

Publisert Sist oppdatert

Nortura tjener ikke penger på sin satsing på øko-mat, og vurderer å kutte den ut. — Vi står ved et veiskille, og vet ikke hva vi skal gjøre, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist til Nationen. Norturas merkevare «Økologiske Norgården», ble lansert i 2008 og består av over 40 økologiske produkter.

Samvirkegiganten sliter med å få produktene ut til forbrukerne, og tjener derfor ikke penger på dem.

— Det jeg kan si, er at vi vurderer hva vi skal gjøre med den, og at vi holder alle muligheter åpne, svarer Sundqvist på spørsmålet om de vurderer å legge ned «Økologiske Norgården».

Sundqvist i Nortura har inntrykk av at nordmenn flest ikke vet nok om forskjellen mellom økologisk og konvensjonelt produserte matvarer.

— Jeg tror de fleste opplever norsk landbruk som å være så nært økologisk landbruk som det kan være. Men det er en utvikling på gang. Vi ser for eksempel en økende interesse for nisjemat og matkvalitet, sier hun.

Da Nortura sin økologiske serie i 2008, var det etter kritikk fra flere hold om at de satset for lite på å tilby et mangfold av økologiske varer.

Sundqvist synes derfor det er ekstra frustrerende at salget av de økologiske produktene går så tregt. En av hovedårsakene til det sviktende salget, er ifølge Nortura at det er vanskelig å få de økologiske produktene inn i butikker.

— Ta den økologiske leverposteien vår, for eksempel. Den er kåret til «Norges beste leverpostei» av bransjen, men den er likevel en godt bevart hemmelighet som det er vanskelig for forbrukere å få tak i, sier Sundqvist. Hun forklarer at det må bestilles minst 120 kilo fra butikkene hver uke for at produksjonen skal lønne seg.

— Får vi ikke inn nok bestillinger fra kjøpmennene, får de få som faktisk bestiller svar om at vi ikke kan levere den uka. Får de dette svaret flere ganger, gidder de sannsynligvis ikke å prøve å bestille igjen. Dermed kommer ikke de økologiske produktene ut til kundene, sier Sundqvist til Nationen. Nortura vil ikke satse på ytterligere markedsføring så lenge produktene er så lite tilgjengelige.

Powered by Labrador CMS