Nyheter

Ya til Rema-kort

BANKMENN: Rema 1000 får sitt eget bankkort i samarbeid med Ya Bank. I første omgang skal det nye bankkortet brukes av bedriftskunder som handler i Reitans dagligvarebutikker.

Publisert Sist oppdatert

- Vi ønsker å gjøre hverdagen lettere for kjøpmennene, og samtidig gjøre det enklere for bedrifter å handle i våre butikker, sier Vegard Kulset, som er prosjektansvarlig i Rema 1000.

Rema 1000 ønsker ikke å satse på en tradisjonell bank i butikk-løsning, slik Norgesgruppen har gjort. I samarbeid med Ya Bank får kunden et Visa-kort som er profilert som et Rema 1000-kort, og kortet kan brukes som hvilket som helst Visa. Det er også et såkalt bank axept-kort, noe som gjør det til utvidet bank- og kredittkort.

Kommer i oktober

I oktober er det første Rema 1000-kortet i markedet. Avtalen med Ya Bank gjør at det drypper godt på kuttismekjeden etterhvert som kortet brukes, enten det er hos Rema 1000 eller i andre butikker.

- Butikkene våre har mange bedriftskunder, det kan være barnehager, skoler eller lokale bedrifter. Det er gjerne en kundegruppe som vil handle på kreditt og som vil ha en samlefaktura fra butikken. Nå frigjør vi kjøpmannen og kjeden fra arbeidet med å kredittsjekke og administrere ordningen. Det gir lavere risiko og større muligheter. Kredittjobben gjøres av Ya Bank, kunden får et bankkort og en samleregning. Det kan brukes i våre butikker, og i alle andre butikker, også, som et hvilket som helst Visakort, sier Vegard Kulset til Handelsbladet FK.

Kulset er sentral i kulissene i Reitangruppen, og har hatt ulike lederjobber de siste årene. Etter det Handelsbladet FK erfarer, var han også med i forhandlingsteamet da Rema 1000 kjøpte opp de norske Lidlbutikkene.

Privatkunder neste?

Ya Bank er en nisjebank der strategien er å selge banktjenester og bankkonsepter gjennom andre. Derfor er Rema 1000-alliansen en viktig inngangsbillett til det forbrukertunge dagligvaremarkedet. Også andre bedrifter er i markedet med egne visakort, som flyselskapet Norwegian, som også har sin egen bank. Det har ikke Rema 1000 tenkt å kopiere.

- Vi ønsker et effektivt betalingskort som er lett å bruke. Vi skal ikke arbeide med betaling av giroblanketter og tradisjonelle banktjenester. Det blir for dyrt og for lite effektivt. Vi gjør det på den enkle måten, sier Kulset.

- Kan dette også bli utvidet til privatkunder?

- Det kan det, men i første omgang er dette rettet mot bedriftsmarkedet. Så får vi se hvilke erfaringer vi gjør, sier Kulset til Handelsbladet FK.

Powered by Labrador CMS