Nyheter

Brukbart for Egmont

Om avisslesningen er på vikende front, holder i alle fall Egmonts ukeblader rimelig godt stand.

Publisert Sist oppdatert

Siste lesertallsmåling fra TNS Gallup viser at Egmonts blader fortsatt tar stor plass på norske stuebord. Tross en liten tilbakegang fra forrige måling, leses Egmonts merkevarer fremdeles av 2,6 millioner nordmenn.

Egmont Publishing har sin desidert største printportefølje i kategorien «Voksen kvinne».

– Hjemmet er Norges største ukeblad med 475.000 lesere, og går bare marginalt tilbake. Til sammen leses Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien av over én million nordmenn hver eneste uke, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Nina Westgaard i Egmont Publishing i en pressemelding.

Kategorien «Voksen kvinne» er mer stabil enn markedet ellers. Markedet har totalt sett en tilbakegang i lesing på 7,8 prosent.

– Også når det gjelder antall ganger hver utgave blir lest, holder våre produkter seg stabile. Bladene våre i kategorien «Voksen kvinne» holder seg ikke bare stabile, men ligger godt over snittet, sier Nina Westgaard.

Snittet er i år på 3,6.

– Dette skyldes trolig at delingskulturen blant ukebladleserne er svært høy. Bladene har innhold som engasjerer og som man bruker tid på. Bare Hjemmet alene tas frem og leses 4,4 ganger. Det samme gjelder Familien, mens Norsk Ukeblad leses 4 ganger per utgave, fastslår Westgaard. At det fremdeles er rom for å satse på papir, er tegneseriemagasinet Lunch et eksempel på. Magasinet var målt første gang i fjor med 198.000 lesere i snitt per utgave, og fortsetter i år sin fine fremgang til 223.000. Dette er en økning på 13 prosent.

– Vi synes det er morsomt at et av våre yngste produkter er det som har størst fremgang, sier Nina Westgaard.

Powered by Labrador CMS