Nyheter

Fortsatt stor økning i salget av økologisk mat

Omsetningen av økologiske varer i dagligvarehandelen har økt med nesten 22 prosent det siste året.

Publisert Sist oppdatert

Det er grønnsaker, meieriprodukter og barnemat som har den høyeste omsetningen. Produksjonen av økologiske poteter, grønnsaker og frukt øker også, mens det er en tilbakegang for kornproduksjonen.

Landbruksdirektoratets rapport om produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer for 1. halvår 2016 viser at omsetningen gjennom dagligvarehandelen var på 1,17 mrd. kroner. Økningen på 21,9 prosent skyldes både større omsatt mengde og høyere pris på de økologiske varene.
De største varekategoriene er grønnsaker, meieriprodukter og barnemat. I tillegg er frukt, bær og nøtter og kornprodukter og bakevarer blant de kategoriene med størst omsetning, regnet i verdi, sammenlignet med 1. halvår 2015. Etter flere år med nedgang har salget av brød begynt å øke igjen.
Omsetningen av meieriprodukter totalt økte med over 15 prosent, men i absolutte tall forblir den lav, med unntak av melk. Omsetningen av økologisk fløte og yoghurt økte kraftig, mens den var moderat for de andre meieriproduktene.

Stor etterspørsel etter økologisk frukt og grønt

For økologiske poteter, grønnsaker og frukt er hovedkonklusjonen for avlingssesongen 2015–2016 at salget og prisnivået øker. Det er stor etterspørsel etter økologiske produkter, slik at en større norsk produksjon vil bidra til økt omsetning. For lagringsgrønnsaker er det behov for større avlinger inn på lager og en lengre lagringssesong. For veksthusgrønnsaker vil økt produksjon redusere behovet for import gjennom året.
Selv om økologiske poteter, frukt og grønt øker i omsetning, utgjør de fleste bare 1–2 prosent av det totale salget.
Landbruksdirektoratets halvårsrapport for økologisk produksjon og omsetning er et tillegg til helårsrapporten som kommer i mars. I tillegg presenteres utviklingen i omsetningen av økologiske produkter gjennom dagligvarehandelen for 1. halvår.

Powered by Labrador CMS