Nyheter

Fullt sommertrøkk i Mathallen

Over 94 000 besøkende var innom Vulkan og Mathallen i Oslo i sommer, en økning på nær 10 prosent fra i fjor.

Publisert Sist oppdatert

De siste to årene har besøkstallet økt med hele 56 prosent. Den positive utviklingen skyldes at Oslofolk på «hjemmeferie» får selskap med – særlig – norske turister.

Både Scandic Vulkan og PS:hotell har vært fullbooket i hele sommer, og mange av aktørene både i og utenfor Mathallen har satt omsetningsrekorder. Mathallen er ferdig med innkjøringsperioden, og regnskapet ble gjort opp i pluss for 2015. Men ikke alle aktørene gjør det like bra, noe eierne setter på kontoen for «prøving og feiling».

– Om Grünerløkka er Oslos svar på «Greenwich Village» er Vulkan og Brenneriveien som Londons Camden. Området langs Akerselva byr på kulturminner, industrihistorie, kreativitet, kunst og en god porsjon galskap. Det er slike områder mange oppsøker når man er ute og reiser, som en kontrast til de mer tradisjonelle attraksjonene. Folk søker bylivet og vi ser hvordan Vulkan og Mathallen er i ferd med å etablere seg som et «must» for Osloturistene, sier daglig leder Frode Rønne Malmo i Vulkan Eiendom i en pressemelding.

Siste uken i juli hadde flere av aktørene i Mathallen og i Vulkangata grunn til å juble. Vulkanfisk og Barramon i Mathallen kunne glede seg over salgsrekorder med økning på mellom 35 og 65 prosent, mens Obento Box doblet sin omsetning. Lucky Bird opplevde sin største økning så langt etter at de åpnet i april 2015, og Døgnvill serverte burgere til den store gullmedalje – begge ca. 35 prosent opp fra samme periode i fjor.

Denne høsten åpner flere nye utsalgs- og serveringssteder på Vulkan-området, og mange eksterne aktører har valgt Mathallen som vertskap for sine arrangementer. Døgnvill har utvidet virksomheten med baren Søvnløs, butikken Skandinavia åpner i Mathallen i begynnelsen av september, og Vulkan Depot skal bli et fullverdig senter med ny blomsterbutikk som åpner i september.

– Det er spennende tider for Vulkan. Vi har allerede alt fra Michelin-restauranten Kontrast og Norges beste Ramenbar til økologisk klesbutikk på Vulkan Depot, vi har et tett konsertprogram på Vulkan Arena, og flust av utsalgs- og serveringsteder i Mathallen og Vulkangata. Vi er meget stolte over den posisjonen vi har oppnådd i bybildet, og satser alt for å bli enda bedre. Vi gleder oss til en spennende høst med mye artig på programmet, så det er bare å følge med, avslutter Frode Rønne Malmo.

Powered by Labrador CMS