Nyheter

Posten Norge vokser utenfor Norge

Posten Norges resultat 1. halvår 2016 viser at konsernet opprettholder omsetning på nivå med samme periode i fjor. En økende andel av inntektene kommer fra aktiviteter utenfor Norge.

Publisert Sist oppdatert

Driftsinntektene i 1. halvår 2016 var 12 406 mill. kroner. Justert resultat (EBITE) var 221 mill. kroner, som er en nedgang på 93 mill. kroner sammenlignet med 1. halvår i fjor. Men 2. Kvartal ga en økning på 121 mill. Sammenliknet med året før.

- Fremgangen i 2. kvartal skyldes at påsken i år falt i første kvartal. Konsernet har gjennomført en rekke kostnadsbesparende tiltak. Disse har gitt effekter fra 2. kvartal, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge i en pressemelding.

Øker i utlandet

Konsernets virksomhet utenfor Norge hadde samlede driftsinntekter på 4.706 mill. kroner i 1. halvår 2016, som var 473 mill. kroner, eller 11,2 prosent, høyere enn i tilsvarende periode 2015. Omsetningen utenfor Norge sto for 37,9 prosent av konsernets samlede inntekter, mot 34,1 prosent i 2015. Samarbeidet mellom Bring og Danske Fragtmænd skal videreutvikles fremover med fokus på internasjonalt gods inn og ut av Danmark.

Netthandel fra private fortsatte å øke. Konsernet hadde en vekst i samlet e-handelsvolum på 11 prosent de seks første månedene i år. Sterkest vekst var det i netthandelen fra utlandet.

Adressert brevvolum falt i 1. halvår med 10,6 prosent i Norge som følge av økt digitalisering. Størst var nedgangen fra bank og finans med 21 prosent, mens offentlige avsendere hadde en nedgang på 13 prosent.

Powered by Labrador CMS