Nyheter

Prisdryss for Finnmark Rein

Designbyrået Uniform og Finnmark Rein har fått nok en pris, denne gang i New York.

Publisert Sist oppdatert

Designbyrået Uniform og Finnmark Rein innkasserte en bronsemedalje Art Directors Club designprisutdeling i New York torsdag kveld.

Men dette er bare én av flere priser som de siste månedene har gått til arbeidet med «verdens første samiske merkevare». Tidligere i juni vant Uniform to gull i Grafills «Visuelt 2016» for henholdsvis Finnmark Reins identitet og for emballasjen. I april fikk det samme designarbeidet Norsk design- og arkitektursenters «Merket for god design».

I forbindelse med lanseringen av landets første produktserie med ferske reinkjøttprodukter i oktober 2015, utviklet Uniform i samarbeid med Finnmark Rein en unik identitet på alle produktene i serien.

– Design er en viktig del av Finnmark Rein sin strategi. Det har vært sentralt for oss å kunne knytte reineierne tett til forbrukeren gjennom å aktivt bruke dem som en del av historiefortellingen som gjengis på våre produkter. Uniform har greid å gjøre dette på en fortreffelig måte, sier daglig leder Are Smuk Figved i Finnmark Rein i en pressemelding.

– Formspråket er utradisjonelt. Samtidig har vi tatt et bevisst valg om å ikke bruke samiske mønstre, som hittil har vært et dominerende grep for å kommunisere opprinnelse. Vi har i stedet brukt reineierne selv og deres historie for å formidle kunnskap om geografi, forflytning mellom beiteområder og hvordan dette påvirker kjøttkvaliteten, sier designer Markus Ackermann i Uniform.

Powered by Labrador CMS