Reitan: – Leverandørene graver sin egen grav

Publisert: 1. juli 2016 kl 12.24
Oppdatert: 22. april 2022 kl 08.51

– Norgesgruppen får diktere sortimentet sitt, og så får vi plukke resten, sier Reitan, som ifølge Dagens Næringsliv ikke klarer å legge skjul på sin irritasjon over måten Norgesgruppen styrker sin posisjon.

Nå begynner nemlig Rema å merke konsekvensene av å ha blitt minst av de tre store; innkjøpsmakten er ikke lenger hva den var.

– Nå har leverandørene begynt å forfordele på betingelsene. Hos de største leverandørene vil jeg tro vi ligger fire-fem prosent over. Det betyr én milliard kroner i konkurranseulempe, sier Reitan til avisen, og legger til: – De graver sin egen grav. Det merkevareleverandøene ikke er istand til å forstå, er at de vil sitte igjen med én kunde.

Rema-sjefen vil svare på forfordelingen med å satse enda mer på egne merkevarer.

Ifølge tall Dagens Næringsliv har hentet inn, hadde Rema en sammlignbar vekst på 0,4 prosent i årets 20 første uker. Kiwi hadde til sammenligning 7,3 prosent økning. Ole Robert Reitan bedyrer at han ikke er bekymret over utviklingen.

– Jeg bruker ikke to sekunder på å uroe meg. Vi har aldri vært mer solide, sier Reitan til Dagens Næringsliv.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb