Nyheter

Rema og Tine med øko-samarbeid

Det måtte en ambisiøs lavpriskjede til for å få Tine til å virkelig satse på økologiske produkter. Sammen med Rema 1000 har de utviklet en hel serie med økologiske meierivarer som nå er å finne i butikk.

Publisert Sist oppdatert

Da Rema 1000 tidligere i år varslet at de ønsker å satse tungt på økologiske varer, var det tydelig at de mente alvor. Siden da har stadig flere økologiske leverandører fått plass i Rema-hyllene. Tidligere i måneden ble det kjent at Nortura kommer med en hel serie økologiske storfeprodukter kun i Rema 1000 denne høsten. Og i går ble den nye, økologiske meieriserien fra Tine lansert – på Rema 1000.

– Fjær i hatten

Selve lanseringen var lagt til Rema 1000 Ensjø, der tre representanter fra Miljøagentene og landbruks- og matminister Jon Georg Dale fikk lov til å spille hovedrollene. Det synes både Rema-sjef Ole Robert Reitan og Tine-sjef Hanne Refsholt at var helt greit. Men den nye serien snakker de gjerne om.

– Dette har vært spennende. Det er gøy å få med Tine på et prosjekt der vi har store ambisjoner sammen. At vi får til en økologisk satsing sammen med noen som er så viktige for å få det til, nemlig Landbrukssamvirket, er en fjær i hatten for oss. Og så tror jeg i vil få til veldig gode resultater, sier Ole Robert Reitan til Dagligvarehandelen.

– Aldri hatt så godt samarbeid

Selv har han – det vil si kona hans – for lengst fylt opp kjøleskapet med økologiske dagligvarer.

– Jeg tror at alt som det går an å få tak i økologisk er økologisk i kjøleskapet mitt. Men jeg skal ikke ta på meg noe av æren for det! Min kone og jeg er mye i Danmark, der har Rema 1000 Danmark en gård som heter Gram slott. Vi har lært mye av dem som driver der, og har blir mer bevisste, forteller Reitan.

– Du drømmer vel om en egen økologisk Rema-gård også i Norge?

– Det kan være, men først og fremst skal vi satse på de bøndene vi har her! Vi har aldri hatt et så godt samarbeid med Norsk Landbrukssamvirke som nå. Det er jeg veldig glad for. Begge parter skjønner at vi må skape suksesshistorier sammen. Vi har sikker ikke vært like konstruktive bestandig vi heller. Nå synes jeg vi gjør veldig spennende ting sammen med både Nortura og Tine. Det er ingenting som gleder meg mer enn det, sier Ole Robert Reitan.

Viktig for Tine

Tines nye meieri-serie er utviklet eksklusivt for Rema 1000.
– Utgangspunktet er at forbrukeren ønsker dette. Vi har felles interesser i å oppfylle det ønsket. Så får vi se hvordan det går, vi er veldig spent på mottakelsen, sier konsernsjef Hanne Refsholt i Tine.
– Er det nok øko-melk?
– Det er det, og vi har hittil i år tegnet avtaler med bønder tilsvarende en vekst på 10 prosent av volumet innen økologisk melk. Vi har fortsatt litt å gå på, og skal klare dette, sier Refsholt.
Hanne Refsholt sier at Tine alltid har samarbeidet godt med Rema, men at økoserien løfter samarbeidet opp på et nytt nivå med utgangspunkt i en forbrukertrend; økologi.
– Begge satser veldig tungt på bærekraft og samfunnsansvar. At vi kan gjøre noe sånt sammen med en så stor og viktig kunde som Rema, er veldig artig. Dette er veldig viktig for oss, sier Refsholt.

Ikke emv

Det er første gang at Tine har et slikt samarbeid med en dagligvarekjede.
– Det å kjøre en hel serie eksklusivt for en butikkjede er ikke hverdagskost for Tine!
– Nei absolutt ikke, sier Hanne Refsholt og understreker at økologiserien ikke er emv.
– Vi har laget et felles stempel, men dette er Tine-produkter med et eget design. Men den satsingen vi gjør nå, gjør vi unikt sammen med Rema 1000. Så får vi se hvordan det går, sier hun.
Ingen av dem tør spå hvor store andelen serien vil få
– Vi kan ha våre drømmer, men det tør vi ikke si noe om. Det hadde vært utrolig morsomt om dette viser seg å ta av. Forbrukerne vil ha flere sorter, og at de skal synes bedre. Det gjør det nå. Dette designet står ut i hylla og det blir enklere å finne, mener Refsholt.

Ikke lenger tannløs

Cretalux har designet emballasjen for Tine.
– Økologiske produkter har ofte blitt designet med utgangspunkt i gråpapir og har vært litt tannløse, med lite bruk av farger. Det å skape attraktive og fargerike signaler er viktig. Vi har fått frem livskraften, sier en sprekkeferdig stolt daglig leder Line Støtvik i Cretalux.

Den nye produktserien består av helmelk, to ulike typer lettmelk, yoghurt naturell, kremfløte, lettrømme og smør og kom i butikk tirsdag 20. september. Noen steder i Nord-Norge er det imidlertid ikke sikkert at man klarer å nå ut til alle butikker innen holdbarhetsmerkingen. Hele serien blir derfor ikke tilgjengelig i absolutt alle Rema-butikker over hele landet.

Powered by Labrador CMS